Inland Empire

Inland Empire Köp filmen på CDON

Handling: Ett mysterium om en kvinna som hamnat i trubbel...

Skådespelerskan Nikkis nästa roll är i en ny film av regissören Kingsley. Som motspelare har hon kvinnokarlen Devon. En av hennes grannar varnar henne för att ta rollen, ett råd hon borde ta på allvar... Filmen, som bygger på en zigensk förbannelse, är egentligen en remake på en film som gjordes i Polen men aldrig hade premiär eftersom alla filmens stjärnor mördades brutalt. Snart kan inte Nikki hålla isär sitt eget liv från karaktären Sues.

Regissör: David Lynch
Laura Harring
Nastassja Kinski
Naomi Watts

Copyright Sonet Film AB

För första gången var det inte direktförälskelse för mig. Lynch har gjort några av världens bästa filmer och i mina ögon är han en av de bästa regissörerna genom alla tider. Men den här gången stämde inte allt direkt. Kombinationen av att vara en slags "Mulholland Drive på knark" och den extremt låga budgeten föll mig inte riktigt i smaken... till en början.

För efter halva filmen börjar jag sakta men säkert känna igen Lynch och även om han verkligen tar allt till sin spets den här gången så älskade jag helheten och ser än en gång fram emot att dissekera en Lynchfilm genom att se den flera gånger. Jag sätter en stark trea på Lynchs senaste alster med motiveringen att han fortfarande är en mästare på ljud och bild. Han skrämmer faktiskt mer än vanligt denna gång. Det är Lynchs svåraste film hittills och trots att jag gillar hans bisarra och abstrakta sätt, så hoppas jag han gör något lite mera jordnära nästa gång. Varför inte en uppföljare i miniserieformat på Twin Peaks!!??

Inland Empire når inte upp till de flesta av hans andra filmer, men håller hög klass ändå. Jag hoppas att jag kommer våga mig på en fyra efter den andra titten. Då fattar jag förhoppningsvis mer.

Är ett stort fan av Mulholland Drive, och flera av hans andra filmer håller hög klass. Men denna håller inte alls ihop och det märks att Lynch filmat scener utan att ha en hel story klar för sig. I efterhand har han pusslat ihop allt och filmat extra scener, men det fungerar inte. Stämningen känns igen från hans andra filmer, men en hel del upprepningar och en story som inte finns tyvärr.

Jag ser hellre om MD 10 gånger än ser om denna.

Winston

Är det högmod med ej komplett manus? eller vill han visa at folk kan finna mening i filmanalys vad man än gör? intressant kommentar på det överanalyserande filmentuiasternas extremaste av forum!

Kul och sevärd om man gillar film som medium!

AggieD

Hahaha.

Hahahaha.

Jag blev RIKTIGT rädd för den här filmen men det känns lite som Lynch inte längre kan skilja sitt läskiga sceneri från den mysteriska storyn som en film även behöver!

Vad jag tyckte var bäst var ju i så fall början där Mrs Palmer från Twin Peaks kommer som en polsk granne och börjar prata smörja.

Nej, David Lynch har gjort så mycket bra, på senare tid mest konstiga saker, men Lynch är duktig. Men den här var för konstig för min smak, lite svår att se på liksom.

Håller Lynch på att åka på en Godard förvandling och göra allt mer konstiga och obegripliga filmer framöver? Som Czechflash nämner så märker man att Lynch inte riktigt haft ett färdiglappat manus då det inte riktigt hänger samman (inte för att det riktigt brukar göra det, men på ett Lynchsistiskt sätt). Det är dock intressant att se prallellena mellan verkligheter och fiktion och hur Nikki drabbas av en slags noja som leder in henne i något slaga av trans. Även om det är intressant och väldigt häftigt genomför så blev filmen något av en besvikelse, en svagare trea.

Jag ser hellre om MD 10 gånger än ser om denna.

Biopremiär: 2007-10-19