Tideland

Tideland Köp filmen på CDON

Handling: När Jeliza-Rose mamma dör av en heroinöverdos, flyttas hon av sin pappa från storstan till en bondgård på landet. Hon försöker anpassa sig till att leva i sin mammas barndomshem och att hantera vad som hänt, men hon börjar uppföra sig konstigare och konstigare. Hon börjar prata mest med sina kroppslösa Barbie-huvuden och en grannkvinna som alltid går klädd i en biodlar-slöja.

Regissör: Terry Gilliam
Originaltitel: Tideland
Ursprungsland: Kanada, Storbritannien
Längd: 01:57, 02:02 (Kanada)
Jodelle Ferland
Brendan Fletcher
Janet McTeer
Jeff Bridges
Jennifer Tilly

Gillar man konstiga filmer är detta kanske sevärt. Men för mig var det mest en plåga att se på. Handlingen är usel och fantasy är inte direkt min favoritgenren. Jodelle Ferland som spelar Jeliza-Rose är bra, men det hjälper föga när filmen i övrigt inte är bra. Ett bottennapp.

Har knappt sett maken till en så bisarr, provocerande och vackert iscensatt film förr. Den rör upp mycket känslor och sätter igång många tankar. Storyn är ganska enformig men magin sitter i detaljerna och atmosfären.

Det här är en konstig film av Terry Gilliam som brukar göra intressanta filmer. Jag upplever Tideland som en mörk variant av Big Fish där vi får se en liten flickas fantasier för att förtränga verkligheten. På många sätt en av de mest tragiska och deprimerande filmer jag har sett och vi bjuds på en absurd blandning mellan lek och tragik. Jodelle Ferland som spelar den lilla flickan gör ett strålande jobb trots att hon nästan syns i rutan genom hela filmen. Tråkigt nog så blir den grymt enformig efter de första 20 minuterna och i största allmänhet sorglig. Tragikufisk. Har förresten ett av de fräschaste omslagen jag har sett.