Snapphanar

Snapphanar Köp filmen på CDON

Handling: Året är 1678. Svenskar och danskar strider för fullt om Skåne. En grupp svenskar, Snapphanarna, började slåss för Danmark för att få en bättre framtid.

Regissör: Måns Mårlind Björn Stein
Originaltitel: Snapphanar
Längd: 02:40 (DVD), 03:00 (Miniserie)
André Sjöberg
Dag Malmberg
Jonas Karlström
Kim Bodnia

Mattias15

Allt började så bra i den här filmen, det var spännande, blodigt och öppnade för en bra hämndhistoria. Men sedan så blir det bara sämre och sämre. Främst pågrund av att allt känns så ologiskt och Orealistiskt, det känns som dem där snapphanarna skulle kunnat gjort så mycket bättre val. Sedan så trötnar man på dialogerna efter att först ha tyckt att dem var häftiga. Men filmen är nyskapande och annorlunda för att vara i sverige så det är ju bra. Det har även lagts ner mycket tid på specialeffekter och krig, detta är mycket roligt att se.
Men ett annat problem jag ockå hade var att jag höll på svenskarna, inga förbannade skåningar ska sätta sig upp mot svearna och tro att dem är bättre. Skarsgård och Ekborg symboliserade svensken mycket bra i den här filmen, dryga och smarta. Bra rollprestationer av dem, ändå om det känns som om dem spelar över lite, men sånt gillar jag.
En stabil tvåa.

Kristoffer

Snapphanar är måhända Sveriges motsvarighet på Braveheart och jag tycker man har löst det riktigt bra. Filmen känns välgjord, är spännnande och känns realistisk (även om den inte alltid har visat sig varit historisk korrekt).

Skådespelarna är dessutom överlag riktigt bra. Dock stör jag mig en aning på nordostskånskan - förmodligen eftersom (tack och lov?) den inte är allt för vanlig i filmer. I denna film ser jag dock dialekten som en självklarhet för att få den legitim.

Det är rätt intressant med en svensk film där man får en slags medkänsla för snapphanarna och danskarna och där man i princip hoppas på att Sverige ska göra misstag och att Skåne ska förbli danskt.

Mer sånt SVT!

tessan81

Intressant att se svensk historia filmatiserat men det är ju ganska tafatt. Jag tycker rollsättningen känns sådär, är inte särskilt imponerad av skådespelarnas insatser. Men friskt vågat, hälften vunnet heter det ju och jag tycker verkligen att det är kul att man har gjort Snapphanar, även om jag inte trillade av stolen av upphetsning.

Faktiskt ganska intressant och spännande. Mer än vad jag förväntade mig iaf. :)

En intressant, realistisk och fartfylld film. Bra skådespelarinsatser. Stark trea. Sevärd!

dean martin

Jag trodde detta skulle kunna bli bra, ett bra tema som skulle kunna bli snyggt och spännande. Men jag överskattade förstås svensk produktion som vanligt. Skådisarna var pinsamt dåliga och handlingen tappade mer och mer ju längre filmen plågade sig vidare. Ett riktigt bottennapp!

En otroligt seg film vilket är synd eftersom filmen tar igen mycket efter halva speltiden. Tuva är riktigt bra som vanligt och bevisar att hon är Sveriges bästa skådespelerska, resten av skådespelarna funkar väl helt oki. Snyggt filmat men filmen faller på handlingen som spretar åt lite olika håll och alla dessa avbrott i filmen är ganska störande för så fort det börjas kriga eller nånting så hinner man knappt se nånting förrän en text kommer fram och man är helt plötsligt några veckor fram i tiden. Godkänd film som kunde blivit mycket bättre om allt klaffa.

Men herregud. Svenskarna målas ju upp som barbariska psykopater med en Hannibal Lecter figur till ledare medan Danskarna är dom goda och Snapphanarna deras Helgon! Så otroligt vinklat! Det här är nog Sveriges mest antipatriotiska film. Vad är det med Sverige och den här enorma räddslan för Patriotism? Till och med i dokumentären Arns Rike ska dom peta in massa antipatriotism. Jan Guillou anklagade där våra förfäder för att vara Nazister, Rasister OCH härstamma från Iranier och Turkar (gör vi inte alls men gud vad hemskt att sverige förr i tiden var rent?! Det måste vi fixa till i historiska dokumentärer! *sarkasm*). Bokstavligt! Ska bli kul att se hur dom lyckas peta in antipatriotisk i Arnfilmen när Jan Guillou inte är där med sina dumma kommentarer. (sarkasm. ska inte alls bli kul!). Men den här filmen var okej.

tycker att början av serien var bra - balanserat, gripande och framåtknuffande sen så förlorar den behållning och blir seg. ingen vidare dialog och audion är sämst! skådespelarna är inte så utstickande och Skarsgård är dålig som kung och passar inte alls när han ska tala. filmen försöker hoppa på gammla trender istället för att gå sin egen väg och de märks tydligt och de är synd för de skulle kunna bli så bra.

manne747

Vet inte riktigt vad jag ska tycka om filmen.

Å ena sidan gillar jag den verkligen. För en svensk eller dansk borde ju den här vara tusen gånger bättre än t.ex. Braveheart, eftersom det är i stort sätt samma historia - men man kan relatera till den.

Å andra sidan finns det en anledning till att Braveheart säljer rätt mycket bättre. Den är mycket bättre gjord. Ändå gillar jag dehär bättre. Miljöerna är snyggare också.

Likheter finns det också mellan de båda filmerna. Man känner nämligen hur realism har fått ge vika för att förbättra storyn. Visst, att den ska återge historien korrekt är inte särskilt viktigt för mig, hade jag velat det hade jag sett en dokumentär istället. Men det måste fortfarande kännas realistiskt, och jag tror knappast att konungen av Sverige släpper in en skånsk terroristorganistion i sitt arbetsrum, än mindre lyssnar på deras råd.

Ps. Vem skrev in lille john karaktären i manus?