Pathfinder

Pathfinder Köp filmen på CDON
2,1

Handling: En ung vikingpojke blir av misstag kvarlämnad under ett av vikingarnas blodiga plundringståg till Amerika. Pojken uppfostras av den amerikanska urbefolkningen som en av deras egna och när vikingarna 15 år senare återvänder är urbefolkningen redo för dem. Det blir en våldsam drabbning och den adopterade Vikingen tvingas inse sanningen och välja för vilken sida han tänker slåss.

Regissör: Marcus Nispel
Originaltitel: Pathfinder
Ursprungsland: USA, Kanada
Längd: 01:39, 01:47 (Unrated DVD-version)
Ingår i tema: Vikingar

Ralf Moeller
Jay Tavare
Nathaniel Arcand
Wayne Charles Baker

En hjärndöd och tungt amerikaniserad berättelse som skiter på ordet lingvistik. Indianerna snackar engelska med andra ord. Tack och lov snackar Nordmännen väldigt nordiskt och det ger filmen någon slags verklighetsanknytning. Annars är det action som gäller. Rätt snygga effekter.

Annars är "Pathfinder" inget annat än en tråkig och lång upprepning av samma film vi normalt får se. Fast med nya kulisser. Vi har hjälten, ondingarna, hjältens brud (som självklart gör det jobbigt för hjälten) och så de oskydliga som dör och vi bryr oss inte.

Även om Pathfinder är rätt skrupelfri, om man inte ser till hur jäkla trist det är att se såna här fimen, så blir det inte särskilt underhållande. Jag sitter och ser samma scener jag vet ska komma och det är inte roligt. Det blir tyvärr ett bottenbetyg till "Pathfinder". Karl Urban är förresten en dålig skådis. Fast han ägde sönder i "Doom". Han lyckas mindre bra som vit indian. Som det ser ut när man ser "Pathfinder" liknar den "Den siste samurajen" jäv-ligt mycket. Alla indianer dör förutom snubben som ursprungligen inte är en indian. Yes!

En grym äventyrsberättelse som nästan tippar över åt det fåniga hållet. Den greppar ändå tag i mig tillräckligt för att få en trea... men det är verkligen gränsfall. Det hela är som vanligt ganska förutsägbart, samtidigt som det faktiskt är riktigt spännande och snyggt. Effekterna håller nästan hela tiden. Det allra värsta med filmen - och det som gör den så fånig - är definitivt det felaktiga beslutet att låta indianerna snacka engelska. Underskattad!

korp72

Ojojoj! Hur kunde detta få lov att göras? Allt är dåligt! Skådisar som verkar skita i filmen, en regissör som strular till och gör storyn obegriplig och oengagerande. Och som skandinav tenderar jag att störa mig på att Hollywood alltid måste porträttera vikingar som något mellanting mellan kocken i mupparna och Predator. Nä fy! Sicken dynga!

gurran87

Helt värdelös film! Usla effekter

Sweet_Jenny

Ganska bra och spännande film. Från början tyckte jag att den var lite seg och långdragen men blev bättre sen. Tyckte det var fin natur och utsikt.

rivulet

finner inga ord för attbeskriva min besvikelse. håller med lepre, hjärndöd är en bra beskrivning. till synes utan någon som helst handling. i hela filmen utvexlas ord i max 10 minuter, resten är rå action och inte ens den är bra

Yasmin

Tråkig film med dålig handling.

Vägvisaren (1987)