Breach

Breach Köp filmen på CDON

Handling: Baserad på verkliga händelser.

När den unge Eric O'Neill befordras till FBI:s högkvarter är hans dröm att bli en fullfjädrad agent på väg att bli förverkligad. Ännu mer imponerande är att O'Neill handplockas för att arbeta för den välkände agenten Robert Hanssen. Men alla kort läggs inte på bordet, eller? Till O'Neill sägs det att Hanssen hemligt måste bevakas för att han bl a misstänks titta på perversa hemsidor på I-net under jobbtid. Vad O'Neill inte vet är att han är en bricka i ett spel som syftar till avslöja den största spionen någonsin i USA:s historia. Vad är sant och inte? Vem är ärlig/lojal och inte?

Regissör: Billy Ray
Jonathan Keltz
Clare Stone

Copyright Sandrew Metronome

Isko

Bra skådespeleri, speciellt av cooper. Filmen engagerar mig, och det blir verkligen spännande i vissa stunder. Men den faller på realistiken. Många av sakerna i filmen skulle aldrig funka i verkligheten.

antoniuz

svag 4'a

Cammie

Förvirrande dussinthriller. Bra spel av Phillippe och Cooper, men man blir aldrig riktigt engagerad.

kaj08

En okej spionthriller som bygger på verkliga händelser, vilket är ett pluss. Dock griper filmen aldrig tag i en, och det blir aldrig riktigt spännande.

Ett ganska så lugnt och bra tempo i filmen, men de extra skådepselarinsatserna saknas för att höja den ett snäpp.

ludvigssonida

en rätt så hyfsad bra film..

En - 4 som film & i sin egen genre.

Taglines: Inspired by the true story of the greatest security breach in U.S. history / How one man betrayed the security of a nation.

En spännande thriller om än ngt pratig i inomhusmiljöer, men det som utmärker denna film främst är Chris Coopers utmärkta skådespeleri - hans bästa roll någonsin? Ja, jag tycker det definitivt t ex jämfört med den roll många anser som hans bästa; nej, inte i American Beauty, utan i Lone Star. En njutning att se (som när Jack Nicholson har sina bästa stunder som skådis). Man undrar ju oundvikligt vad som är sant och vad som är baserat, samt hur mkt de vet om Hanssens verkliga personlighet. Linney och Philippe är också bra. Kanadensiska Caroline Dhavernas (flickvännen till den unga agenten) är riktigt söt. Just denna filmposterversion vi har här på FP är riktigt snygg! Skulle nog för en billig penning hamna i DVD-samlingen lika säkert som Hanssen i verkligheten sitter bakom lås och bom i isoleringscell 23 timmar/dygn (detta är sant - d står i eftertexterna).

Trivia: In the hallway, we constantly see a poster with names and pictures of spies that have been caught, as well as short narratives of what their crimes were and how much time they're serving. These posters really exist in secure government facilities, and prominently displayed on all of them since the events of this movie is Robert Hanssen. / The film's translation in Russia is "Treason" / After the opening scene, code quickly flashes and is reduced to the movie title. The scrolling code is a Linux procedure that mounts (connects to) networked data sources such as Unix, Windows and Novell file systems.

Filmen bjuder inte på några överdrivet spännande scener. Huvudskådisarna är bra i sina roller, särskilt Chris Cooper övertygar. Trovärdig, och mycket riktigt bygger den på en sann händelse. Men spänningsfaktorn saknas.

Biopremiär: 2007-05-25