Perfect Stranger

Perfect Stranger Köp filmen på CDON

Handling: Ro (Berry) är journalist och förlorar en mycket god vän. Det visar sig vara ett brutalt mord och Ro kastar sig genast in leken. Det går sakta upp för henne att det finns en hel del hemligheter inblandade.

Regissör: James Foley
Patti D'Arbanville
Richard Portnow

Copyright AB Svensk Filmindustri

tessan81

Rowena (Halle Berry) tar jobb som sekreterare på en tjusig reklambyrå för att från insidan kunna undersöka sina misstankar om mörka hemligheter hos chefen Harrison Hill (Bruce Willis).

Klassiskt thriller-upplägg i alla avséenden, i lite extra lyxig förpackning. Berry är, som vanligt, supersnygg och vi får röra oss i glassiga reklambranchen. Det är underhållande även om spänningen aldrig blir sådär riktigt hög. Det blir klyschigt och både karaktärerna och händelseutvecklingen i filmen är mycket stereotypa.

Snygg och ofta riktigt spännande thriller med en rad mycket intensiva scener. Tyvärr känns filmen av och till både krystad och smått ogenomtänkt, och vändningen är på det stora hela ganska uppenbar. Smått ytlig historia där en mängd detaljer är fullständigt irrelevanta för ploten som helhet och soundtracket är sådär. Bra skådespel av samtliga, även om Bruce Willis känns helt felcastad i sin roll. Stark tvåa.
"Belladonna is used for eye surgery, but never in this amount. The killer put it in her eyes. Her death was brutal. And certainly no accident. Cheers."

Suverän thriller som faktiskt lurade mig. Berry är strålande på alla plan. Regissören Foley ligger bakom några av mina favoritfilmer (läs Fear och Who's That Girl) och gör mig inte besviken denna gången heller. Filmen är riktigt snyggt förpackad.

Ibland är det kul att se hur jäkla dålig en film kan vara. Perfect Stranger är en usel film i en snygg förpackning. Intrigen är inte ett dugg medryckande och skådespeleriet knappt godkänt.

Regndroppe

Jag tycker den var bra.
inget speciellt

Spänande men otroligt seg. Ett oväntat slut får ett stort plus. Men i det stora hela så kan jag inte ge filmen mer än godkänt. En 2:a

Det här är en film med stora namn som Halle Berry, Bruce Willis och Giovanni Ribisi, men faktum är att det egentligen är en riktig b-film i snygg förpackning. Den blir till och med oerhört larvig på sina ställen med usla dialoger och inkonsekvent beteende från flera karaktärer. Lägg därtill småirriterande detaljer som att Berry konstant läser sin chattext högt, vilket antagligen alla normala människor gör. Det enda överraskande är slutet, men det blir liksom bara ännu mer korkat av det då inkonsekvensen blir än värre. Undvik.

kaj08

I den här filmen har verkligen film-makarna försökt göra en äkta thriller med alla klassiska ingridienser. Tyvärr lyckas de inget vidare utan det blir bara utsmetat och tillrättalagt. Det är svårt att säga vad som saknas, men det blir inget djup i vare sig karaktärerna eller intrigen. Sedan är jag lite tveksam till några av skådespelarna som är med, även om Bruce Willis gör en stabil insats.

Det blir för mycket klyschor och förutsägbara vändningar med för många parter inblandade för att det ska kännas troligt. Dessutom är datahacker-metoderna föga trovärdiga. Slutet kan man ju tycka vad man vill om, men visst är det lite oschyst att man spelade in 3 olika slut. Så egentligen finns ingen chans att lista ut vem som är den verklige skurken i filmen. Nu vet jag inte om det går att se olika varianter av filmens slut, men på DVD-n som kommer kanske man kan välja hur man vill det ska gå :-)

En spännande thriller, med oväntat slut. Sevärd.

Biopremiär: 2007-04-27