Zodiac

Zodiac Köp filmen på CDON

Handling: Mellan 1966 och 1978 föll en efter en i San Francisco-området offer för The Zodiac Killer. Han häcklade och skröt om sina många offer i direkta meddelanden till polisstyrkan.

Mördaren fick officiellt ta skulden för sex mord, men påstod själv ha mördat 37 och kan i slutändan ha varit ansvarig för 50 människors förlorade liv. Offer blev även de många poliser och reportrar som under denna tid blev mer och mer besatta av fallet. När Zodiac långt senare börjar skörda nya offer, jagas han av sonen till en journalist, vars karriär gick i spillror p g a sina försök att följa mördarens spår, och av den pensionerade polismannen som aldrig lyckades fånga honom.

Regissör: David Fincher
Dermot Mulroney
John Terry

Copyright Sandrew Metronome

raccoon

Först vill jag bara säga att jag håller med Sophie om den där scenen när han följer med nån kille hem. Asbra. Alltså, när scenen var över tänkte jag bara "bästa scenen i hela filmen". Riktigt schysst, sitter fortfarande på nålar.

Tyvärr lyckades inte filmen i övrigt engagera mig så mycket. Det tar helt enkelt för lång tid alltsammans. Istället för krypande... mystiskhet så blir jag uttråkad. Trots bra bitar så känns det hela en aning utspätt. Tycker heller inte att det slutar på ett tillfredsställande sätt.

Himla trist egentligen. Jag kanske borde sätta mig själv och klippa om den. Film får ju som vi alla vet enligt lag inte vara längre än två timmar, och den här är väl över 2,5. Se fram emot "Zodiac - Raccon's Cut". Utkommer 2008 (garanterat under två timmar).

Mycket stark tvåa dock. Men ibland känner jag mig bara som Peter i Family Guy i avsnittet där hans TV är trasig och han tittar på sin familj genom en kartong... äh, det är lite jobbigt att förklara, men han säger i alla fall "boring". Ni fattar.

Jag är mycket imponerad. Zodiac är en makalöst smart och spännande film med flera intressanta vändningar. Jag satt bokstavligt talat med händerna knäppta hela sista halvtimmen - jag kunde helt enkelt inte slita mig från filmen. Låt gå för att filmen inte riktigt fullföljer sidospåren - jag är efter filmen fortfarande en smula förvirrad. Men jag kan verkligen leva mig in i Robert Graysmiths ursinniga kamp för att avslöja mördaren. Han är så nära flera gånger, bara för att manas in i ytterligare en återvändsgränd. Man får dock till ett lysande slut som visar att filmen har varit hyfsat sanningsenlig i skildringen av Zodiac och de män som sköt sina liv åt sidan för att avslöja honom. Denna kamp kom att kosta dem mycket - karriär, familj och anseende.

Skådespelet är också mycket bra. Jake Gyllenhaal har verkligen vuxit till sig sedan The Day After Tomorrow (2004). Faktum är att han i Zodiac gör sin bästa roll hittills. Strålande är också Brian Cox och Dermot Mulroney. Bäst är dock Robert Downey Jr. som Paul Avery - helskön karaktär. Sämst är Mark Ruffalo som Dave Toschi - jag blev riktigt irriterad av att stirra på hans monotona uppenbarelse i två timmar och trettiosju minuter. Det var kul att se Adam Goldberg från Rädda menige Ryan (1998) dyka upp i en biroll.

Jag är smått fascinerad av en scen då filmen närmar sig slutet. Robert Graysmith söker upp en källa och går naivt nog med på att följa med till dennes hem. Jag hade mina gissningar om hur den scenen skulle utveckla sig, så ja, den var smått förutsägbar - men på något skruvat sätt var den ändå inte förutsägbar på det sätt jag trodde. Trots mina förväntningar blev jag överraskad. Kolla in scenen själva - den är mycket snygg. En scen i början av filmen är också väldigt snygg - kameran följer en taxi från ovan samtidigt som nyheter om Zodiac hörs läsas upp på radio och TV. Wow!

Kort sagt är Zodiac en mycket speciell film som väver in humor i en dramatisk historia på ett så finkänsligt sätt att jag kan tillåta mig att skratta åt skämten som i en komedi absolut inte skulle ha roat. Bäst är samspelet mellan Jake Gyllenhaal och Robert Downey Jr. - flera av deras scener är mycket underhållande. Svag fyra.
"You wouldn't happen to have any animal crackers, would you?"

Det här en kriminalare av en av mina favoritregissörer David Fincher, vilket gjorde det svårt att hålla nere förväntningarna. Spänningen, som är något av Finchers signum, uteblir nästan helt och överlag tycker jag att det är på tok för slätstruket och segt. Må vara att historien bygger på en verklig händelse och att alla mördare inte kan vara som John Doe, men det här är ändå för tamt. Mark Ruffalo var dock en positiv överraskning som hesröstad polis. På det stora hela fortfarande en besvikelse. Stark tvåa.

Noisome

Är själ fascinerad av seriemördare och har sett många filmer på temat. Detta är en av de bättre jag sett, inte konstig och dryg som de ofta brukar vara.

Intressant film på gränsen till en 4:a, lite för lång/seg som ofta när det är en verklig händelse som dramatiserats. Späningen finns egentligen bara i källarscenen annars är det lite som en TV-deckare vilket man kanske inte förväntar sig av Fincher.

Bra film som dock är lite lång. Bör dock ses för egen åsikt.

Ganska spännande och bra film med bra skådespelare. Kändes dock alldeles för lång.

Audrey T

Femman är inte långt borta i denna spännande film om seriemördaren som jagas av en serietecknare (Jake Gyllenhaal). Filmen visar på ett bra sätt hur polisarbete utfördes innan dagens teknologi. Många nagelbitarscener.

På sin höjd riktigt imponerande.
Dock smått seg första halvtimmen.

Imponerande spel samt grymt spännande story.

Lite utav ett minus är även att rullen är 2,5h och helst ska man inte missa en minut för det är viktigt att man hänger med för att förstå allt.

En rulle som förblir ihågkommen, klar fyra.

Spike

Det här är en film som skulle ha kunnat fått en 4 om den inte var så lång. Dessutom tappar den karaktärsfokus i början, jag antar att det är OK eftersom den är baserad på en verklig händelse. Dock var dialogerna väldigt röriga och svåra att hänga med i. I övrigt var den riktigt spännande för sin genre!

Biopremiär: 2007-05-17