Next Köp filmen på CDON

Handling: Cris ”Frank Cadillac” Johnson (NICOLAS CAGE) har en förmåga som han är ensam om i världen. Han kan nämligen förutse vad som ska hända härnäst, om detta bara sammanfaller med de närmaste två minuterna i hans egen framtid. Den här talangen är naturligtvis till stor hjälp för honom när han framträder som magiker och tankeläsare på en sylta i Las Vegas. Och självklart är inte förmågan precis i vägen när han slår sig ner vid spelbordet och strax kan håva in en välbehövlig summa pengar. Men den märkliga förmågan har inte gått omgivningen helt obemärkt förbi. I Las Vegas är Cris en eftersökt person då man på företaget som sköter hotellsäkerheten är mycket intresserade av att få veta vad som ligger bakom Cris’ spöklika tur vid spelbordet. Och FBI-agenten Callie Ferris (JULIANNE MOORE) söker honom eftersom hon är övertygad om att han kan hjälpa henne att avslöja gärningsmännen bakom en planerad global terroristattack.

Regissör: Lee Tamahori
Originaltitel: Next
Nicolas Cage
Julianne Moore
Jessica Biel
Thomas Kretschmann
Peter Falk

Copyright AB Svensk Filmindustri

Det kan inte bli mer hollywood än så här. Nicolas Cage spelar hjälte som vanligt. Jag tror att det var efter att ha sett Ghost Rider och Next som Nicolas Cage landade helt platt. Det känns som att hans karriär är slut, jag förstår inte hur han kan få actionfilmer vid sin ålder och med den frisyren han har. Nog med skitkastande på Cage, nu gäller det filmen. Jag trodde detta skulle vara en "smart" action som för än gångs skull kom ifrån Hollywood - inte Storbritannien. Jag trodde fel, än en gång. Next börjar rätt schyst med introduceringen av Frank Cadillac, vi får veta om hans förmåga - som till en början är en liten, liten titt in i framtiden som tillåter honom att förändra hans eget öde.

En timme senare ska han "rädda" världen, fast man inte begriper om han ser in i framtiden eller om det sker på riktigt. Logiken brister ganska snabbt och man förstår snabbt hur det kommer att sluta. Mitt i allt springer Jessica Biel och flamsar, jag menar inte att hon gör dåligt ifrån sig, tvärtom, men... Vi ser också en Julianne Moore som bitchig agent som väser. Jag vet faktiskt inte om Next är en smart eller korkad film, om det bara är jag som inte förstod mig på den, det hela rullade på rätt fint och det var underhållande under filmens gång, men när slutet kom så suckade jag bara.

Bort med alla oneliners! Få till en ordentlig story som håller!

Om ni känner att detta inte fungerar. Sätt då för fan inte in stora skådisar i skiten som gör bort sig helt! Speciellt Cage! Jessica Biel förlåter jag för hon lyfte filmen med hjälp av sitt utseende, för hennes karaktär tillförde inte ett skit!

manne747

Så mycket i filmen är fel. Logiken haltar, dialogen likaså, skådespelet varierar från acceptabelt ner till något snäpp över botten. Fånigt dessutom hur filmproducenter tror att en films spänning ökar ju farligare vapen det handlar om. Kärnvapen har inte varit läskigt sen typ Dr. Strangelove.

Ändå är filmen då och då bland det bästa jag sett på mycket länge, uppenbarligen mycket tack vare sitt något annorlunda upplägg. Jag småler fortfarande när jag tänker på raggningsscenen på Jessica Biel.

En svag till en klar 3 tänkte jag mig, men d får bli en svag 3 både som film & i sin egen genre.

Taglines: If you can see the future, you can save it. / Only he can see the future. Only he can save it (svenska filmposters).

Nja, helt ok action som följer "mallen" Hollywood har. Spännande för stunden, men skulle nog ej hamna i min DVD-samling, såvida den inte kostade mkt billigt. Cage och Moore kör på rutin. Inlånade Kretschmann (fr Pianisten) från Tyskland utmärker sig inte. Så då återstår Biel (fr Blade 3) - och hon gör sin roll faktiskt bäst - hon får visa fram sin karaktär mest känslomässigt. Lite kul blir det vid ett par tillfällen då han ser framför sig vad som ska hända om och om igen och därefter sas. rättar sig. Eftertexten är också lite kul gjord - se den så märker ni vad jag menar! Rätt snygg filmplansch.

Trivia: The film's translation in Russia is "The Prophet"

Mycket bra filmidé. Tycker att filmen är spännande hela tiden, och man har klippt den bra också. Blir inte sådär rörig som såna här "tidsfilmer" kan bli, utan man hänger med bra.

Audrey T

Spännande film med många oväntade vändningar. För en gångs skull en hjälte som är ovillig att hjälpa till och ställer frågan om sina egna rättigheter före att hjälpa andra vilket är uppfriskande. Julianne Moore är cool.

Bilbo_one

Helt okej film med bra underhållning. Men skådespelet sviktar en aning. Svag 4:a

kan man inte få sätta en nolla vid såna här filmer..den va usel och osamhängade och löljigt tema och för hollywood aktigt..cage har blivit sämre och sämre
det e syns..han e bra skådis ibland

be0wulf

Förstår ärligt talat inte vad alla snackar om. Det här hamnar mycket högt på min lista, ärligt talat, för jag fullkomligt älskar idén och utförandet av den. Man ser hur han väger möjlighet mot möjlighet, och utnyttjar varje möjlighet han får för att överleva.
Jag tycker att Kage gör ett väldigt bra jobb, för i alla fall jag fick verkligen en bra känsla i kroppen i hans kamp att vinna Biels hjärta. Och hans slutliga kamp för att rädda henne är ännu bättre, för han gör det bara i syftet att rädda henne, inte för att "rädda världen", som så många andra filmer går ut på.
Det var väldigt bra foto, enligt min mening, och de lyckades fånga faktumet att han kan se in i framtiden. Speciellt scenen på cafeét var helt fantastisk.
Och så slutet. Tyckte att det var ett av de bättre slut jag har sett. En sekund tror man faktiskt att han dör, och man blir rätt chockad, och när han sedan vaknar upp bredvid tjejen igen får jag en så skön känsla av att handlingen är verkligt välplanerad.

Genomtänkt handling, bra skådespel och väldigt bra manus. Hamnar defenetivt bland top 10, och det med en 4:a på gränsen till 5:a.

En bra film, lite små rörig, och inte som man kanske tänkt sig. Kan ju vara en bra egenskap i en film. Men gillade ej slutet riktigt. Får en svag 3:a

johnh

hyfsat bra acton rulle!