Bristande bevis

Bristande bevis Köp filmen på CDON

Handling: En distriktsåklagarassistent vid namn Willy Slocum (Gosling) hamnar mitt i en katt-och-råtta-lek med Thomas Crawford (Hopkins), en medelålders ingenjör som är anklagad för att ha mördat sin fru och som försätts på fri fot på grund av bristande teknisk bevisning – mot sitt erkännande.

Mordvapnet visar sig vara ett annat än Thomas pistol, och när det kommer fram att polismannen som utrett fallet haft ett förhållande med Thomas fru blir situationen än mer komplicerad. Inte blir det bättre av att detta kommer fram under själva rättegången och att Willy blir till offentligt åtlöje. Men han vägrar att ge sig; det är något som inte stämmer. Willy är övertygad om att Thomas Crawford är den skyldiga, men han tycks ha begått det perfekta brottet. Å andra sidan har han inte räknat med Willy Slocums envishet och engagemang…

Regissör: Gregory Hoblit
Fiona Shaw
Bob Gunton
Cliff Curtis

Copyright AB Svensk Filmindustri

Det här är en thriller från regissören till bland annat Primal Fear med skicklige Anthony Hopkins i huvudrollen. Tråkigt nog är formen tröttsamt välbekant då det blir några typiska klyschor för mycket. Hade det inte varit för dem hade betyget kunnat bli högre då exempelvis filmningen är ganska fräsch och Hopkins som vanligt är bra. Däremot anser jag att Ryan Gosling som advokat saknar trovärdighet - precis som manuset. En stark tvåa blir betyget.

Intressant katt-och-råtta-lek mellan en kylig och cool Anthony Hopkins och en dryg och kaxig Ryan Gosling. Smarta kommentarer och ett bra upplägg, tyvärr är slutet inte tillfredsställande, men det var väntat. Med ett annat slut hade det blivit ett starkare betyg, nu blir det en stark trea. Men ack vad man blir förbannad på de typiska Hollywood-sluten !

tessan81

Det här är en typisk film som kan lura mig att tro att den är bättre än vad den i själva verket är. Bra skådespelare, sir Anthony Hopkins börjar bli gammal nu men hans intensitet är omisskännlig, snygga miljöer och ett manus med lite luriga twister förleder mitt kritiska tänkande.

Egentligen är "Fracture" en ganska lam thriller som strävar efter att vara smart, fräsch och kittlande men som inte når ända fram. Det är helt klart en raffinerad story som underhåller men den håller inte om man skrapar på den sköra glänsande ytan. Aha-upplevelserna i filmen skrivs nogsamt på våra näsor så att vi inte ska missa filmens smartness. Gosling är okej som karriärsugen jurist, men har han inte snott lite väl många manér av Brad Pitt i sitt skådespeleri?

En svag trea.

En ganska bra film, lite svag som thriller kanske. Kan inte komma ifrån att handlingen känns lite som en lightversion av filmerna om Hannibal Lecter och det är inte för att Hopkins spelar huvudrollen.

För mycket snack, för lite känslor.

lindajjj

En svag trea, utan Anthony Hopkins hade det nog blivit en tvåa. Hans motspelare saknar trovärdighet helt och hållet. Och det blir ingen riktig spänning, ingen nerv.

En onekligen fängslande och spännande thriller med shysst skådespeleri. Engagerar från början till slut.

Gillade den här filmen. Den va spänande och ja riktigt bra redan från början. Får en stark 4:a

tungspets

Riktigt bra och smart thriller, som dock inte når ända fram. Den blir aldrig sådär nervkittlande eller medryckande, vilket gör den ganska dryg.

Biopremiär: 2007-08-31