Flickorna

Flickorna Köp filmen på CDON

Handling: Tre kvinnor är med i ett resande teatersällskap med "Lysistrate" på programmet. Pjäsens tema, äktenskap, kvinnofrigörelse och krig, griper in i de tre kvinnornas liv, och teater och verklighet blandas. De erfarenheter och idéer som kommer från pjäsen tillämpas på olika stridiga förhållanden i deras respektive äktenskap.

År: 1968
Gunnel Lindblom
Gunnar Björnstrand
Erland Josephson

Miss Ljung

Helt ok film, ganska intressant men inget speciellt. Hade väntat mig mer av Zetterling.

Jag håller med Miss Ljung, jag hade förväntat mej ÄN mer, inte av Zetterling kanske men av att den räknas som en av svensk films 130 bästa filmer genom tiderna!
Bygger ju på klassiska grekiska Lysistrate, vilket genomsyrar hela filmen, både på scen och i kvinnornas privatliv - vad är verklighet, vad är fiktion? Spelar det någon roll om vi inte vet? Kvinnofrigörelse mot manssamhället är än idag på tapeten så visst är filmen intressant. Den blir aldrig tråkig. Smårolig stundtals. Ibland funderar jag på om jag sitter och ser en Bergman-film, då Mai "lånat" dem alla rakt av. :)

Miss Ljung

Filmen är svartvit