Tomten är far till alla barnen

Tomten är far till alla barnen Köp filmen på CDON

Handling: Sara har tre barn med tre olika män. Nu är hon tillsammans med en fjärde, psykologen Janne. Som hon inte har barn med men det vill hon gärna ha. Han vill inte vara svartsjuk, men är det i alla fall. Särskilt som Sara bjuder hem alla föredettingarna med nya fruar för att fira jul tillsammans med dem. I huset har dessutom alla exen bott! Janne får det svårt. Än värre blir det när Sara stolt berättar att hon väntar ett kärleksbarn. Janne har ju i hemlighet steriliserat sig! Vem är far till barnet? Tomten eller?

År: 1999
Regissör: Kjell Sundvall
Originaltitel: Tomten är far till alla barnen
Ingår i tema: Jul

Stina Rautelin
Suzanne Reuter

Copyright Sandrew Metronome Distribution Sverige AB

torulf

Jag skrattade ibland vilket jag inte brukar göra till Sundvalls filmer. Och visst är den rolig ibland. Det är klart Kjell Sundvalls bästa film. Men är den kul? Nä, inte i närheten. Det roliga i filmen är misären, och gillar man det så finns det roligare filmer (t ex "Fula, Skitiga och Elaka" Ettore Scola). Handlingen är tunn som dopp i grytan. Det känns som att titta på en dockusåpa. Enda behållningen är bröderna Ekborg med sina cyniska kommentarer

Noisome

Hysteriskt roligt, driver med alla klyschor som finns kring juletid och julefrid.

Gunnar Bergquist

En film som visas var jul. Varför inte på varje Mors dag visa en gammal pilsnerfilm med en mamma, gärna en Åsa-Nisse- film? Måste väl finnas en mamma med i någon sådan film. Eller kanske en naturfilm med noshörningar. Var noshörning har ju en mamma.

Filmen är överspelad, vulgär, cynisk och enerverande tråkig med allt hysteriskt skrikande. Göta kanal framstår plötsligen som en ganska hygglig svensk komedi.

Nikita

En del av skämten är väl en aning skoj, men överlag är filmen mest miserabel, och lite väl rörig.
Egentligen lutar jag mer åt att ge den en etta, men låter nåd gå före rätt denna gång.

Mov3

Mycket bra handling. Men det blir FÖR mycket av det goda. I början av filmen är den riktigt underhållande, mot mitten blir man ruskigt trött av allt tjat och skrik i filmen och i slutet är man ju helt utmattad av allt som händer! Den känns tyvärr för överdriven och för mycket drama hela tiden. Inte en tyst stund i filmen. Hade den taggats ned några grader hade den varit perfekt.

Bästa svenska komedi. Sjukt påhitt med väldigt bra skådisar.

Fluffytush

Har nog sett den för många gånger men den är faktiskt riktigt bra.

IWantItThatWay

En väldigt rolig film, kanske inte så mycket julkänsla som Musse Pigg eller Nu är det jul igen, men den visar en annan bild hur det kan vara egentligen på julafton vilket är väldigt intressant. Dessutom bjuder den på många skratt, skådespelarna är alldeles lysande, speciellt Dan Ekborg. Alla karaktärer är speciella och handligen är oförutsägbar och annorlunda. Ett litet minus är att det kanske blir lite väl mycket snusk, men annars är filmen helt klockren!