Be Kind Rewind

Be Kind Rewind Köp filmen på CDON

Handling: En mans vars hjärna plötsligt blir magnetisk råkar oavsiktligt förstöra varenda band i sin väns videobutik. För att blidka butikens mest trogna kund, en gammal dam med begynnande demens, ger de sig ut för att återskapa de saknade filmerna, bland annat Tillbaka till Framtiden, Lejonkungen och Robocop.

År: 2008

Arjay Smith
John Tormey

Copyright Sandrew Metronome

Audrey T

Idén till filmen är inte helt fel och det kunde ha blivit roligt att få se klassikerna i en ny skepnad. Tyvärr är filmen så klumpigt gjord och lyckas inte bli det minsta engagerande. Man blir mest irriterad på Jack Black och hans kompisar. Tråkigt att Mia Farrow har ställt upp i denna usla film som verkar ha blivit ihopslängd på en förmiddag.

Michel Gondry is back! Efter den enorma succén "Eternal Sunshine of the Spotless Mind" så kommer nu hans femte långfilm "Be Kind Rewind". I och med "Eternal Sunshine..." gjorde Michel Gondry så att han helt enkelt gjorde en helt fantastisk film och efter den har jag inte krävt något av honom. För, kom igen, hur kan han göra någon film bättre än den? Jag tror ni vet svaret.

Men. "Be Kind Rewind" som kanske inte har en chans mot giganten, lyckas ändå locka fram en hel del skratt hos publiken. Inga stora asgarv, snarare flämtanden av förtjusan. Dessutom är vissa delar av filmen så fullkomligt knasiga att man gör mer än bara drar på smilbanden.

Jerry och Mike jobbar, mer eller mindre, på den lokala videobutiken någonstans i en liten håla i New Jersey. Där upphovsmakaren (Fats) till jazzen växte upp. Det är en stad som fastnat i tiden. Där kulturen är så blandad att det känns som om hela världens minnen, musik och kultur bakats in i en liten metropol. Någonstans i New Jersey.

Gondrys startskott till att få göra en film om "Sweding" är så enkel som att: Jack Blacks karaktär Jerry råkar bli magnetiserad och han förstör varenda vhs i videobutiken. Ganska enkelt. Roligt. Tillräckligt övertygande.

Alla videofilmer blir kassa och Mike (Mos Def) får panik eftersom han lovat videobutikens ägare Fletcher (Danny Glover) att ta väl hand om den. Självklart är Jerry orsaken till allt och detta varnade Fletcher Mike om. Men budskapet kom aldrig riktigt fram. Kunderna väller in och vill hyra film, men alla är kassa och kunderna är verkligen desperata... Så... Med en videofilm knackandes mot sitt huvud får Mike en idé. Han rotar fram en gammal videokamera, stoppar i den numera blanka rullen "Ghostbusters" och övertygar Jerry om att göra en egen kopia...

"Sweding" är en suverän idé, och genre om man kan kalla den det. Jerry och Mike gör helknasiga 20-minuters versioner av storfilmer som RoboCop, Lejonkungen och Rush Hour 2, m.f och de blir alla fruktansvärt roliga.

Geniet Michel Gondry har gjort det igen. Han har låtit "Eternal Sunshine..." vara och gått mer på sin komiska fantasi. Mycket känns igen från "The Science of Sleep" men mycket är också helt nytt och originellt. Realismen känns mycket mer nu än den gjorde i hans tidigare filmer, fast räkna med en och annan blunder. Som när Jerry, när han är som mest magnetisarad, fastnar i all metall han går i närheten av.

Full av humor. Bra skådespeleri, främst från Jack Black som - trots sitt överspel då och då - gör vad han gör bäst, fånar sig. Mos Def kan även han skoja till det ibland. Danny Glover.

Men. Just det: Men. Efter alla dessa swedade filmer vi bjuds på så kommer den delen av filmen när allt sakta börjar rasa samman. Inte lavinartad, men snöflingorna faller tyngre. Michel Gondry måste ha träffat en pingla under den senare delen av inspelningen, för helt plötsligt blir allt så stort och nästan sentimentalt, för självklart råkar de ut för problem (C).

Men, jag älskade filmen ändå och det är helt klart det bästa Gondry drömt fram sedan "Eternal Sunshine...". Starkt rekommenderad.

losdrivaren

Så jäkla cool film!
Och jack black slår aldrig fel:) Cool film om att återskapa filmer på budgetvis:D

Ehm.. Jag gillar inte de här Jack Black filmerna som är lite dystra och nästan lite deprimerande.. Man bara stör sig ju på Blacks karaktär. Men historieidén är skitkul och filmen blir bättre och bättre.

trodde att ja inte skulle gilla filmen alls men ack va fel ja hade.den va rätt kul emellan åt.gillar slutet så en medel 4 får den

movie-king

haha så roligt när de imiterar rush hour 2:D

Sweet_Jenny

Nja, var inte så bra som jag först trodde. Lite fånig film.

En rolig och underhållande film. Blev dock för mycket till slut. Svag trea.

En orginell film, tyvärr med ett traditionellt, tråkigt slut.

Biopremiär: 2008-04-18