Passengers

Passengers Köp filmen på CDON

Handling: En terapeut försöker hjälpa en man som överlevt en flygolycka att acceptera den tragiska händelsen och dess konsekvenser.

År: 2008
Dianne Wiest
Chelah Horsdal
William B. Davis
Ryan Robbins

Det faktum att Passengers har marknadsförts som en rysare tycks ha gjort vissa besvikna, mig inklusive, då jag snarare skulle kunna beskriva denna film som ett drama, eventuellt med några thrillerinslag. Precis som många före mig har sagt bygger filmen upp en förvirrande inkonsekvent historia och en ivrig blandning av många olika schangrar och stilar. Den jämförelsevis simpla storyn - inklusive dess vändning mot slutet av filmen - är visserligen lättförståelig, men lyckas ändå inte vara övertygande. Filmer i samma stil som denna, och jag kommer närmast att tänka på Carnival of Souls (1962) och Jacob's Ladder (1990) bjuder visserligen på en del spänning, men tycks ha som gemensam faktor att man i någon mån fegar ur allteftersom tiden går, och regissören inte lyckas bemöta filmens mystifika uppbyggnad med en samstämmig avrundning. Slutklämmen är helt enkelt för okomplicerad och levererar närmast en antiklimax.

Hathaway har rosats på flera håll för sin huvudroll i denna film, och samtidigt som jag aldrig har tyckt särskilt bra om denna skådespelerska måste jag erkänna att hon lyckades göra ett överraskande dåligt intryck. Denna tillknäppta karaktär tycks ha fläckat av sig på Hathaway själv, då hon klämmer ur sig sina repliker utan att tillåta sig själv att agera varken kroppsligt eller mentalt. Jag uppskattar dock de flesta av de övriga skådespelarna, framför allt Dianne Wiest. Denna trötta film bygger på en mycket välbekant historia som till skillnad från sina föregångare långtifrån levererar en lika spännande och välgjord filmupplevelse. Dess omtalade vändning kommer till slut inte som någon stor överraskning, vilket förvandlar filmen fram till dess till en överlag oengagerande transportsträcka.

"Norman, I understand that you feel vulnerable right now, and paranoid feelings are common amongst people who have been through what you've just been through, but ... I don't think that the airline is after you, okay?"

Jätte fin och bra film.
Vill man gråta lite så se denna film!

Hade högre förväntningar på den här filmen. Den var inte alls som jag föreställt mig. Godkänd, men inte mer.

gunshell

listade ut rätt så snabbt vad det hela handlade om, ingen direkt gripande film. anne hathaway, som är en av mina favoritskådisar egentligen, gjorde totalt bort sig, rollen passade inte alls henne.. fast manuset var rätt så vekt också. filmen går absolut att se men den är ingen jag rekommenderar. stark tvåa.