Dark Knight, The

Dark Knight, The Köp filmen på CDON
4,0

Handling: Batman och Gordon hittar en allierad i form av den nytillsatte åklagaren Harvey Dent som också går under namnet Two-Face. De tillsammans försöker stoppa en hänsynslös mördare med en snedvriden humor vid namn The Joker som är ett hot både mot de goda och de onda i Gotham City.

År: 2008

Michael Jai White
Cillian Murphy

Copyright Sandrew Metronome

Hook

Lämnade biografen med ett leende på läpparna.

Gothams väktare är tillbaka och han är efterlängtad. Men lever Heath Ledgers sista färdiga roll och Nolans regi upp till sin hype?

Maffian har härjat fritt länge nog och stadens poliskår förbereder sig för att slå till där det gör mest ont och beröva DEN från alla finansiella tillgångar. För att lyckas med planen tar polischefen Jim Gordon sin vana trogen hjälp av Batman . Central i handlingen är också den omutliga åklagaren Harvey Dent, en energisk idealist, fast besluten att rensa gatorna från kriminella och orädd för vilka konsekvenser det får för honom personligen. Deras gemensamma ansträngningar blir framgångsrika och pressar gangstrarna till desperata åtgärder.

De vänder sig till den rubbade mördarclown kallad Joker som precis bestulit dem med hopp om att han kan lösa deras problem. Gotham blir på nolltid förvandlad till Jokerns egen lekplats och förvridna avbild – individer väljs ut och dödas på måfå eller i syfte att komma åt måltavlorna Batman och Dent. För att lyckas skydda stadens civila tvingas Bruce Wayne konfrontera sina egna gränser och ställa sig frågan hur mycket han är beredd att offra för att fortsätta bekämpa brott. Batman måste polera alla sina sinnen och utnyttja den moderna teknologi han har att tillgå för att inte hamna i bakvattnet av sin motståndare vars intelligens tillåter iskallt beräknande planering, galenskapen till trots.

Det överraskande med "The Dark Knight" är dess fokus. Filmens egentliga huvudperson blir Harvey Dent – den vanlige mannen som gör extraordinära saker genom sitt mod och fasta vilja att förbättra världen. Aaron Eckhart är nyanserad och spelar honom med närvaro och energi. Vid hans sida står Maggie Gyllenhaal i rollen som Dents assistent och flickvän Rachel Dawes, hon gör inget nytt förutom gör sin roll som offer och ett sätt för Joker att använda.

Ledgers sista färdiga roll visar hans potential. Skådespelaren gick in i Jokern fysiskt och känslomässigt, en slags person förvandling för att få fram maximalt nöje och trovärdighet, åter uppfann han en oberäknelig skurk som inte kan skämtas bort. Tillsammans har Nolan och Ledger förstått att konceptet Jokern inte kan ha en bakgrund. Han är det kaos som inte låter sig fångas, med en unik humor och ett evigt leende på läpparna så ÄR Heath Ledger en av dom största andledningen till att jag såg filmen.

Det här är en film som jag villat se sedan den första trailern, där man ser batman symbolen gå i bitar, och den skulle ha räckt för det är vad den här filmen gör, allt som blev ihopsatt som hopp och funktionellt motstånd mot maffian, börjar spricka upp och alla går sin egen väg, slutet var bara för mycket det känndes först bra men sen kom det tillbaka med att man lämnas med en cliffhanger.

Jag gillar den här filmen och den ända anledningen till att jag ser bort från cliffhanger-slutet är min respekt för Heath Ledgers prestation. Alla gjorde ett bra jobb och den här filmen för mig att skratta, känna vedmod känslig och hyperaktiv av alla action scener, det är inte en "gudfadern"-uppföljare, det är bara en bra film med mindre Batman och mer Bruce och skurkar.

Regi: 5
Manus: 4+
Skådespeleri: 5

Betyg: 5-

vinnarn

Otroligt att de fortfarande lyckas kräma ur en sådan kvalitetsfilm ur denna genre (speciellt med tanke på de usla äldre Batman-filmerna)! Jag kastades in i en Gotham-värld i biosalongen. Det kändes mörkt, lite märkligt, snyggt, trovärdigt och inte minst spännande! Ledgers prestation som Jokern var faktiskt inte överskattat som jag förut hade misstankar om. De andra rollerna spelas också väldigt övertygande. Kan inte hjälpa att dras till Maggie Gyllenhaals sensualitet. Storyn är smart och berättas smart. Det är klart en sådan film förtjänar fullpott! Den kanske inte går direkt in i böckerna som nån slags milstolpe i filmhistorien, men ett mästerverk anser jag den vara ändå!

Det här är utan tvekan 2008 års mest hypade film, men skulle den leva upp till förväntningarna? Själva produktionen är givetvis übersnygg och den häftiga inledningsscenen slänger oss direkt in i Gothams kriminella värld där nu Jokern börjat härja. När sedan adrenalinkicken har lagt sig och själva huvudstoryn byggs upp så blir det desto trögare och ointressantare där Christian Bale, Aaron Eckhart och Maggie Gyllenhaal, trots sina betydande karaktärer, har fått förvånansvärt tråkiga, stereotypa och bleka roller. Stör mig dessutom på att Bruce Wayne måste låta som om han har satt något i halsen så fort han sätter på sig Batmandräkten och ska säga något.

Då är det tur att vi har Heath Ledger som, faktiskt, gör hela filmen som den anarkistiske Jokern. Rollgestaltningen av denna intressanta karaktär har aldrig gjorts bättre - och kommer antagligen aldrig att göras bättre heller. Ledger lyckas skildra alla sidor av Jokern, den psykopatiska, den humoristiska och även den sympatiska, trots denna genomusla karaktär som man på något sätt ändå älskar. En Oscar postumt till Heath Ledger för bästa manliga biroll vore inget ömkpris - det här är den mest minnesvärda gestaltningen på länge. Synd att inte resten av filmen vågar stå ut mer. En stark trea blir betyget.

Ajice

Bästa batmanfilmen jag har sett.

Bilbo_one

Helt totalgrym. Bästa filmen jag har sett. Mer behöver inte sägas. Klar femma. Se den

Elphaba

Guuud vilken tråkig film!! Såg den på bio med en tjejkompis och hade gått därifrån ganska tidigt om inte hon velat stanna och kolla klart. 20-30 min in i filmen börjar jag kolla på armbandsklockan och undra när skiten är klar så jag kan ha roligare saker för mig, och fortsätter göra så minst en gång i kvarten under den kvarvarande speltiden. Handlingen intresserade mig inte alls, effekterna var så mkt overkill att det var jobbigt, karaktärerna var platta och jag utvecklade ett stort hat för Christian Bale som skådespelare. Enda anledningen att jag ger filmen en 2a och inte en 1a är Heath Ledger och scenen med pennan - som faktiskt var kul...

malinedwardsson

På gränsen till 5, fantastisk film med fantastisk skådespelarinsats av Heath Ledger.

Nolan som batman regissör är guld värt. Längtar redan till nästa film men skurkarna i denna kan inte ersättas. Beröm till Eckhart och Ledger!

Alkvettern

En kanonfilm, går inte att jämföra med de övriga Batman filmerna. Den här filmen har allt och måste bara ses.

Christian Bale är en av världens bästa skådespelare och han visar det i varenda film han gör. Liksom här. Ledger är bra. Oldman är bra. Faktum är att i princip alla i den här filmen gör en bra jobb. Manuset är inovativt och tänkvärd men ändå faller den mig inte 100 till smaken.

Biopremiär: 2008-07-25

Batman Begins (2005)
Batman: Gotham Knight (2008)
Dark Knight Rises, The (2012)