Ett öga rött

Ett öga rött  Köp filmen på CDON

Handling: Halim har genomskådat allt. Han har genomskådat Integrationsplanen - en hemlig konspiration som försöker omvandla alla blattar till svennar. Tyvärr har han också genomskådat sin pappa som är offer för Integrationsplanen. Men Halim har en egen plan; han ska bli Sveriges mäktigaste revolutionsblatte och ta till kamp för att rädda sin pappa.

Regissör: Daniel Wallentin
Fyr Thorvald Strömberg
Mikael Persbrandt

Copyright Sonet Film AB

Khori

Klockren film! Den innehåller alla bra bitar från boken och har den perfekta känslan! Det är humor och sorg och allt är väldigt intressant och engagerande. Det som drar ner lite är de bollywood-inspirerade dansscenerna som gör det hela lite löjligt. Härligt manus, och välgjort. Bra musik! (Synd bara att vissa människor verkligen inte kan uppföra sig i en biosalong!)

En originell och halvdjup komedi av det Sverige vi lever i idag. Integrationsfrågan står i centrum när unge Halim vill gå sin egen väg i samhället. Bra skådespelare, föll lite för söta Evin Ahmad, och intressant filmat. En bra svensk film värd en stark trea!

En underskattad film med härlig humor, riktigt bra faktiskt även om den kanske är lite ojämn. Se den. Stark 3:a

Den enda som lyfter den här filmen är Hassan Brijany. I övrigt vat detta ganska segt och ointressant. En svag 2:a.

Reltaivt bra film. Många roliga kommentarer där man fick sig ett skratt!

Sandraaa

Nej, jag tyckte inte denna filmen var bra. Konstig & fattade typ ingenting. Nej, ingen film för mig.

Vilken superkonstig film.. Den får en tvåa bara för de duktiga skådespelarna annars fattade jag verkligen inte poängen.

Har läst boken och filmen var bitvis mycket kul. Bäst var farsan. Stark trea!

En -3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Tagline: -

Detta är en rätt så rolig film som försöker vara djupare än vad den är. Hoppas boken av Hassen Khemiri lyckas bättre!(?). Ett seriöst och bra försök till blandning mellan den normalt så lyckade kombinationen drama/komedi - men generellt gillar jag denna sorts film att visa i skolan, särskilt för människor som fortfarande är skeptiska till invandring ELLER den så kallade omvända rasismen. Ett försök till möte mellan svenskar och invandrare på ett humorbetonat sätt.
Skådespelarinsatserna är helt ok; bäst är pappan till Halim som spelas av Hassan Brijany. Sofia Bach, min vän, är helt ok här som skolans rektor - kan så mkt bättre. Rätt skön musik (soundtracket).
Nja, filmen hamnar nog inte i DVD-samlingen, men detta kan och vill man se om nån gång, gärna tillsamman med vänner och inte ensam, då skämten blir roligare!
PS. Läs Wildpalms kommentar - håller med den i stort!

Trivia: -

Biopremiär: 2007-09-07