Eastern Promises

Handling: Anna är en idealistisk ung barnmorska som inte skyr några medel för att ta reda på sanningen om en rysk flicka som dör i hennes armar under en förlossning. De enda ledtrådarna som Anna har är innehållet i flickans handväska – en dagbok och en tändsticksask. Det hela leder Anna rätt till den ryska maffians innersta kretsar där hon presenteras för dess nyaste medlem Nikolai. Vad Anna inte har en aning om är att Nikolai är den som tar hand om ”det som blir över”, det vill säga, han är mannen som säkerställer att lik är omöjliga att identifiera och som ser till att mördarna inte går att spåra. För att göra det hela ännu värre visar det sig att dagboken Anna har tagit hand om innehåller bevis mot Nikolais chef, samtidigt som det i den finns information som kan hjälpa till att rädda livet på många människor.

Regissör: David Cronenberg

Raza Jaffrey
Jerzy Skolimowski
Tatiana Maslany

Copyright AB Svensk Filmindustri

Lite av en besvikelse faktiskt. Filmen kommer inte upp i samma klass som Cronenbergs egna "A History of Violence" och är för händelsefattig. Viggo Mortensen och Vincent Cassel agerar bra som ryssar, medan Naomi Watts används på fel sätt då hennes karaktär är för tråkig. Kunde blivit bättre, men har ändå några scener som ändå står ut som har Cronenbergs grymma signum.

David Cronenberg verkar ha fastnat för drama-genren och det är bara att tacka för det. Intressant och mångsidig historia som engagerar från början till slut. Cronenberg tenderar att bli onödigt slafsig och så även denna gång. Dessutom infinner sig aldrig den där äkta känslan då jag inte köper Viggo Mortensen som ryss, även om han gör det förvånansvärt bra. Glänser mest gör istället Vincent Cassel som stundtals briljerar. Det bästa jag har sett av Cronenberg hittills.

lindajjj

En svag trea. Den saknar helt proportioner: saker som inte alls är särskilt relevanta får för mycket tid, saker som är viktiga för lite. Och slutet kunde ha gjorts betydligt bättre. Annars är skådespelarna bra, och den är trots allt sevärd.

ja måste säga faktiskt att den här e bättre än a history of violence som ja tyckte va dålig.den här va intressant men kunde ha vart en halv timme till.dock va den lite väl långsam ibland.en medel 3

Riktigt gripande samt spännande historia.
Dock så kändes skådespelet inte allt för övertygande och fotot kunde klart varit en grad högre.

Filmen hade en tung atmosfär, stark tvåa.

Gillade badhusactionscenen men inte det ofilmiska och kala fotot

Definitivt inte vad jag hade förväntat. Denna film är rå på fel ställen och känslofylld på platser som man ska vara iskall. Watts är duktig men hela berättelsen känns som ett halvtaskigt avsnitt av CSI.

redlefto

underbar humor! höll på kvida ihjäl mig när jag såg denna film.

Milla86

Trist film som inte alls levde upp till mina förväntningar. Visst övertygar Viggo Mortensen som rysk maffiamedlem, men det räcker inte. Såg den på bio, vilket var helt bortkastade pengar.

Däremot såg jag den en andra gång hemma på tv och det gav mig en helt annan upplevelse. Filmen är i och för sig fortfarande lite seg och många av våldsscenerna lite för brutala.

Biopremiär: 2007-12-07