Den man älskar

Handling: DEN MAN ÄLSKAR handlar om den operfekta kärleken, en passionshistoria om okontrollerade känslor. Lena är lycklig igen och lever ett tryggt lyckligt liv med sin nye man Alf. Tillsammans driver de en fiskhandel och ingen som ser Lena kan ana vad hon har gått igenom. Men ett slumpmässigt möte med sin fd man Hannes leder till ett känslomässigt kaos för Lena. Hon kan se att han har förändrats men ingen annan - varken bästa väninnan eller kvinnojouren som hjälpt henne under de svåra åren - vill tro på att Hannes är en ny, bättre människa. Samtidigt kan Alf bara se på hur Lena, som han burit på sina händer, dras till Hannes som gjort henne så mycket ont.

Regissör: Åke Sandgren
Originaltitel: Den man älskar
Alternativ titel:To Love Someone
Rolf Lassgård
Jonas Karlsson
Sofia Ledarp
Camilla Larsson

Copyright Nordisk Film

Trots att den var ganska seg tycker jag budskapet var väldigt bra. Tror många i hennes situation känner igen sig väl. Lassgård gillar jag. Tyvärr når den inte upp till en fyra. Fin musik ska också tilläggas.

En klar 3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Mycket bra skådespeleri och fin musik (soundtracket).
Men det känns som en något ojämn, eller kanske för jämn film - omväxlande scener med henne ensam och klassisk musik av Vivaldi kontra musiklösa dramatiska scener med make, fd. våldsam exmake samt bästa väninna; hela tiden varvat precis så. Min gissning var att det var en ung regissör. Så var det inte, men nåt gör filmen smått seg, det blir inget tillräckligt och konstant driv. Här känner jag att Hollywoods kompetens hade löst detta på ett snyggare sätt, knytit ihop säcken till en bättre helhet.
Hamnar inte i filmsamlingen, räcker med att se en gång.

Otroligt gripande, tragisk och intressant! En film jag tycker alla borde se, då det handlar om ett mycket viktigt ämne. Jonas Karlsson gör en mycket trovärdig insats. Se den!!

Först och främst måste jag berömma Jonas Karlsson. Han gör en fullständigt lysande rolltolkning i detta starka och intensiva drama, och jag hyser stundvis stark sympati för honom då hans karaktär förändras genom filmens gång. I övrigt varierar skådespelet. Rolf Lassgård är bra, likaså de mindre rollerna, men Sofia Ledarp lämnar en hel del att önska. Det känns som om hon inte riktigt vågar spela ut hela sitt register - hon håller tillbaka och skapar en sfär mellan tittaren och sin karaktär som inte borde finnas där.

I övrigt är filmen hela tiden mycket intressant och gripande. Imponerande kameraarbete och ett fint soundtrack som dock känns felplacerat i några scener. Att se hur regissören leker med rollerna är mycket fascinerande, och vämjelsen jag känner för Lassgårds karaktär växer sig bara starkare - Alf och Hannes är inte så olika trots allt.

Man tar dock en smått bisarr vändning i handlingen tidigt i filmen som känns lite smaklös - det bygger på intresset och jag sitter helt och hållet fängslad, men jag är trots allt inte så säker på vad Åke Sandgren egentligen vill säga med detta. Smått osammanhängande av och till, och filmen missar chansen att vara aktuell, men jag ska vara rättvis. Den man älskar är en vacker och mycket fascinerande film med briljant skådespel av Karlsson. Stark trea/svag fyra.
"Man vet inte när man är lycklig. Man tänker inte på det. Inte förrän efteråt."

Biopremiär: 2007-09-28