Control

Musik:

Musik:

Handling: Denna biografiska film skildrar ikonen Ian Curtis korta men intensiva liv. Vi får en inblick i hans framgångsrika karriär i bandet Joy Division, men även baksidan av den med allt ifrån svåra hälsoproblem till otrohet.

Regissör: Anton Corbijn
Matthew McNulty
Ben Naylor
Tim Plester
Robert Shelly

en rätt okej som får en svag fya för den va jäklig intressant

Savannah

Jag hade hoppats på mer, eftersom filmen blivit så upphaussad. Filmens Ian Curtis verkar plågad filmen igenom, men man tillåts aldrig krypa under hans skal eller förstå hur han känner. Tidsmiljön och musiken är riktigt bra, men överhuvudtaget får man fler frågor än svar av denna film.

Blev något besviken måste jag erkänna, hade dock otroliga förväntningar. Musiken fungerar väldigt bra, vilket var väntat, detsamma med cinematografin. Rent över annars var det en bra film, men av en ren subjektiv slump så fungerade inte filmen till hundra för mig. Har ingen direkt vettig förklaring. Men en bra film med ett mycket bra slut som förtjänas att ses, stark trea.

DropDead

Mycket cool film, men som jag förstår att inte alla kommer gilla. Som bara kompisen jag såg den med tyckte den var alledes för seg och konstig.

Men man kan inte se det här som bara en film, det är en biografi om ett band, ett av 70 talets största. Den är ruskigt snyggt fotad, tack vare Anton Corbijn som regissör. Skådespeleriet var i hög klass, särskilt då Sam Riley som är skrämmande lik Ian Curtis. Att den är i svartvitt gjorde filmen ännu bättre. Den slet mig in i 70 talets gråa England, Macclesfield för att vara exakt. Och musiken. Alla Joy Divisions höjdare, bla Love Will tear us Apart, Transmission och Atmosphere som kommer så lägligt och häftigt att jag blir lite andlös faktiskt. Ni vet när han tagit självmord..*

Som sagt, en cool film och jag är enormt nöjd att jag köpte den efter att jag hört så gott om den!

En mycket intressant film om sångaren Ian Curtis korta men intensiva liv. Det är fint att se en människa ge så mycket av sig själv till musiken. "Love will tear us apart."

Biopremiär: 2008-01-11
Filmen är svartvit