Uninvited, The

Handling: Systrarna Anna och Alex återvänder hem efter att ha varit på ett mentalsjukhus på grund av mammans död. Hemma så möts de av sin kyliga pappa och hans nya fru som försöker ta över mammans roll i huset. Första natten i huset ser den yngre systern Anna ett spöke som varnar henne för styvmamman. Det står då klart för henne att styvmamman är farligare än vad man tror. Nu måste systrarna övertyga sin pappa om hans nya frus riktiga jag.

Amerikansk nyinspelning av den sydkoreanska thrillern "Janghwa, Hongryeon" (A tale of two sisters).

År: 2009

Elizabeth Banks
David Strathairn
Maya Massar
Dean Paul Gibson

Copyright United International Pictures AB (UIP)

Storyn känns igen mycket från en äldre film jag nu inte kommer på namnet på, samt dialogerna kunde gärna ha varit mer välutvecklade.

Plusen skulle jag säga är de duktiga skådespelarinsatserna samt så kändes filmen rätt så oförusägbar.

Sevärd, ja. Förvänta er dock inte för mycket.

3+ för en skräckfilm som innehåller det där lagom en skräckfilm ska ha. Man hoppar till några gånger och det vibrerar i luften av spänning flera gånger. Ibland har filmen ologiska händelser och det är det som drar ner betyget en aning. Men slutet gillar jag och ibland kan jag nästan tycka att det är det som avgör mycket när det kommer till betyget.

Det känns som att man har tagit en massa välbeprövade saker och satt ihop till den här filmen, för det fanns egentligen inte så mycket som var nytt. Man hoppar heller inte till speciellt många gånger, men det finns hela tiden en spänning i bakgrunden som gör detta till en bra film.

Zitrioce

Svidande story som sträcker sig mot slutet. Det här var inte realistiskt på något sätt.

Om vi bortser från att Emily Brownings och Arielle Kebbels brister som skådespelerskor gör sig kända alarmerande snabbt, så kan jag väl medge att den främsta bristen med filmen ligger i ploten. Det är tyvärr inte nog med att denna skräckfilm visar sig vara både trött och oinspirerande - det finns inte ens några väl uppbyggda scener eller underliggande teman som spär på skräcken och relaterar till Annas paranoida sinnestillstånd. Med klumpiga brottstycken av ren och skär chock tycks filmskaparna inte ha mycket tid över för att bygga upp en mer djupgående skräck som lämnar något varaktigt intryck hos mig som tittare. Faktum är att jag snarare gäspar mig igenom större delen av filmen. Välplacerad skräck eller ej - jag bryr mig helt enkelt inte om vad som händer eller hur det hela kommer att sluta.

Låt gå för att twisten mot slutet av filmen bryter apatin - för en kort stund. Jag måste uppmuntra det plötsliga vägvalet som i någon mån bryter av mot den alarmerande stereotypa skildringen, med undantag för det faktum att vändningen inte övertygar till fullo. Påfallande överraskande är det väl inte heller, särskilt inte med tanke på att den sjuka modern är mycket mer skräckinjagande än Elizabeth Banks docksöta antagonist. Med uppenbara brister i både story, karaktärsutveckling och mindre detaljer gör The Uninvited ett blekt intryck på mig som en ointressant rysare som försöker hitta nya hjulspår, men inte lyckas.

Milla86

Det här är en film som man gärna vill se två gånger för att förstå allt. Det tar en stund innan filmen börjar bli lite otäck. En del scener kan vara lite skrämmande, men det är mest tack vare musiken.

Psykologi när den är som bäst.

En riktigt bra film, länge sedan jag såg en så här spännande rysare. Nervkittlande, intressant och oförutsägbart. Rekommenderas.

oscarloveamanda

The uninvited var en film som hamnar mellan 3-4 på min skala.

När pusselbitarna tillslut faller samman gör denna film riktigt bra men jag gillade inte hennes "nya mamma"..

Drf får den en 3a.

Biopremiär: 2009-04-17

Tale of Two Sisters, A (2003)