Black Water

2,5

Handling: Tre turister och deras guide beger sig ut på fiskesafari längs norra Australiens mörka träskvatten. När båten plötsligt välter till följd av en krokodilattack flyr de som kan upp i närmsta träd. Nu har de två alternativ - simma hela vägen in till land eller återvända till den upp - och nedvända båten. Men krokodiler är revirdjur och någonstans i närheten ligger flodens hungrigaste invånare och trycker i väntan på middagen. Och det du inte ser, kan skada dig.

Regissör: David Nerlich Andrew Traucki

Andy Rodoreda
Maeve Dermody
Diana Glenn
Fiona Press

En -4 som film, men en -5 i sin egen genre & som underhållning.

Shit! Verkligt blir "skräckligt"! Nerverna på helspänn typ hela filmen. Med små och enkla klassiska rysarmedel lyckas filmmakarna få min närvaro rakt igenom. Detta är äckligt, detta är trovärdigt, detta är läskigt.
Vanliga spöken, demoner och andar på film - vad blir det i jämförelse med detta "som kan hända"?

Dan banan

Black Water lyckas luta över till en trea från mitt håll.
Hyffsade skådespelare, makalösa effekter men framförllt iskalla sekvnser då nerverna får så dom tiger.
Black Water efterliknar filmer som "Open Water", dock med en betydligt högre klass.

Kort sagt en spännande nagelbitare som skänker ett och ett annat hjärtstillestånd.

Inte storslaget, men en aning minnesvärt.
Svag trea.

En spännande film som är baserad på verklighet. Efter att ha sett andra filmer där krokodiler framstår som monster måste jag säga att den här filmen känns
mest trovärdig. Ok, deltagarna beter sig ibland korkat tex när man står vid vattenytan trots att någon nyligen blivit attackerad av krokodilen där. Men i sin helhet känns den trovärdig. Att hela filmen utspelar sig på ett och samma ställe känns lite trist. Att byta miljö hade inte gjort filmen sämre om jag säger så. Är dock besviken på att ingen eftertext berättade något alls om vad som hände efteråt. Det gör att jag ifrågasätter hur mycket av filmen som egentligen var sann.

En -4 som film, men en -5 i sin egen genre & som underhållning.

movie-king

gillar inte denna film
mellanstark tvåa

zebrall

Den får underkänt för att den var så tråkig och ohändelserik att man nästan somnade...

Sämre än jag förväntat mig..dock bra foto,effekter och skådespel.

Dan banan

Black Water lyckas luta över till en trea från mitt håll.

Inte storslaget, men en aning minnesvärt.
Svag trea.

Det här är en australiensisk film om tre vänner som hamnar i en mardrömssituation i ett krokodilträsk. Formmässigt påminner den en hel del om Open Water och Adrift, då i princip hela filmen utspelar sig på samma ställe där huvudkaraktärerna kämpar för att lösa en till synes hopplös och livsfarlig situation. Det är dessutom något med Australien och skräck som fungerar lite extra bra, eftersom det blir mer realism och nerv än i de flesta amerikanska motsvarigheterna. Äntligen har vi en film där karaktärerna faktiskt beter sig någorlunda normalt. Stundom aningen överdramatiserade krokodiler är det enda irriterande i en för övrigt överraskande bra skräck/thriller.