Cloverfield

Handling: Rob (Michael Stahl-David) håller avskedsfest i en av Manhattans skrapor. Men mitt under sitt tal blir han abrupt avbruten av en kraftig stöt som får hela byggnaden att skaka. Förvirrade och med en stigande känsla av panik letar sig människorna ut på gatorna. Genom bakgrundsljudet av skrikande människor och ett närmast olycksbådande rytande, får Rob och hans vänner se ett demolerat stadslandskap, ödelagt av något fruktansvärt, olycksbringande och monströst...

År: 2008

Lizzy Caplan
Jessica Lucas
T.J. Miller
Odette Yustman

Copyright United International Pictures AB (UIP)

V

New York verkar vara staden där det händer... Tydligen är det något som drar för de som bor där och för utomstående... När detta skrivs så är det dagen efter bioupplevelsen Cloverfield och jag måste säga att rullen fortfarande sitter kvar på näthinnan. Eftersom filmen är producerad på sitt speciella vis så gör det att man känner sig väldigt närvarande i händelseförloppet. På något vänster är filmen härligt obehaglig och samtidigt fängslande. Det höga betyget baseras på mitt sätt att tänka på filmen långt efter att den är slut. Overkligheter eller inte, men den fick mig att komma i en dunkel sinnestämning och i funderingar över domedagen.

Cloverfield är en överraskande bra katastrof-film. Stundvis oerhört spännande, och trots att konceptet att skildra händelseförloppet utifrån en videoinspelning praktiskt taget har blivit söndertjatat sedan The Blair Witch Project måste jag erkänna att jag gillar det. Det ökar definitivt spänningen och den påträngande klaustrofobiska stämningen då de överlevande i Cloverfield vandrar omkring i tunnelbanetunnlarna och försöker hitta en väg ut. Skådespelet är bra, och jag har stundvis mycket svårt att slita mig. Att berätta en historia på det här sättet har dock en nackdel som blir väldigt uppenbar i slutet av Cloverfield. Avrundningen blir av logiska skäl väldigt lätt abrupt - när det är slut så är det slut. Det finns inget utrymme för några slutsatser eller sammanfattningar. När kameran blir svart är det hela över. Jag kan inte låta bli att störa mig på slutet i den här filmen då det definitivt känns som om något saknas. Det krävs ett riktigt bra manus för att få en sådan här film att funka som helhet, och man skulle ha behövt jobba mer på storyn i det här fallet.

janne lindh

Dålig och urtråkig undergångsfilm. Filmmakarna tror att en enkel story blir bättre och får en dokumentär prägel om man gungar med kameran och bjuder på röriga bilder. Men det funkar inte. Typiskt amerikanskt skränande med "Oh my god" som intelligentaste replik fullbordar misslyckandet.

En mycket spännande katastroffilm. Slutet är abrupt, men det finns nog inte så mycket att välja på när man har valt det sätt att filma på som man valt.
Ibland störde jag mig lite på hur personerna i filmen handlade, men det hör väl till genren på något sätt.

Vad har namnet för samband till filmen? Iaf så hade jag trott något helt annat, en typisk action thriller undergångs film typ. Men den var lite annorlunda, ganska bra, dessvärre hade jag viljat se ett mer ordentligt och avrundat slut. Och just det, skådisarna är alldeles för snygga för att man ska gå på att det är en riktig dokumentär film..

Så otroligt dålig film. Ska vara som en dokumentär, men jaaa en väldigt dålig dokumentärm måste jag säga, kameran bara fladrar hit och dit, och filmen känns bara jobbig. Den enda som va lite rolig va "han som filmade", han sa några få roliga repliker, men näää det räcker liksom inte ALLS. Får en 1:a

Nefern

Snygg, fräsch, cool, otippad, spännande. Perfekt bakisfilm, den håller ännu efter 7e visningen.

Yasmin

Den var väl bra och spännande, vet inte vad jag ska säga mer.

Biopremiär: 2008-02-08

10 Cloverfield Lane (2016)
Cloverfield Paradox, The (2018)