101 Reykjavik

Handling: Hlynur är 34 år, men bor fortfarande hemma hos mamma. Han har inget jobb och inga framtidsplaner. Om han vaknar före 16.00 är det ett misstag. Mest går han på krogen och försöker få ett ligg. Två kvinnor betyder mer än de andra. Det är Lola, hans mors älskarinna, och Holmfrid, en "fin flicka".

År: 2000
Victoria Abril
Hanna María Karlsdóttir
Baltasar Kormákur

miffo

Filmen handlar om en mans turbulenta liv som enbart rör sig i postnummersområder 101 Reykjavik. Hans struliga kärleksliv, hans mors homosexualitet och livet som arbetslös mambo i sena tjugo-åren.
Det är inte ofta vi ser filmer från Island, och det är nästan lite synd eftersom det visas här att dom kan göra filmer. Filmen är inspelad med en härlig glimt i ögat, skön humor och ett intressant vardagligt livsöde mitt ibland oss.

Rolig och lättsam film med en seriös underton. Citatet "Livet är bara en paus från döden" är ju klockrent och tydliggör Hlynurs livsångest på ett galant och tragikomiskt sätt. Värd en mycket stark trea.

die_hard

Grymt bra lätt värd fyran asså!

JTZ

En riktigt bra skildring av ett samhälle och en livsstil, mindre bra som film i övrigt. Men garanterat sevärd!

Hanneli

En av de bättre filmer jag har sett och med ett otroligt skönt soundtrack som Damon Albarn varit delaktig i. En bra skildring av en ung mans vardagliga problem. Sällan man får ta del av island på detta sätt

Agent Orange

Mycket bättre som bok.