Barnhemmet

Handling: Laura återvänder tillsammans med sin man och deras son Simon till barnhemmet hon växte upp i. Det är nu övergivet, men hon beslutar sig för att rusta upp det och driva det som förr. Deras nya hem och de mystiska omgivningarna väcker Simons fantasi och pojken börjar alltmer dras in i ett universum fylld av fantasifulla sagor och inte helt oskyldiga lekar. Simons värld bekymrar och skrämmer Laura och väcker dunkla och otäcka minnen från hennes egen barndom till liv.

Regissör: J.A. Bayona
Originaltitel: El Orfanato
Alternativ titel:The Orphanage
Ursprungsland: Mexiko, Spanien
Längd: 01:45, 01:50 (Kanada), 01:40 (USA)
Ingår i tema: Spöken

Geraldine Chaplin
Edgar Vivar

Copyright Warner Bros.

kaj08

Kul med en spansk rysare och äntligen en film som både är kuslig och skrämmande. Det var länge sedan man såg en sådan här bra rysare, även om filmen på många sätt är en väldigt traditionell rysare. Trots det känns den ovanligt orginell och välspelad. Det finns ett avsnitt jag inte alls gillade i filmen, och som gjorde den nästan löjlig. Det är risk för spoiler-varning här, men det var när mediet kopplades in och de undersökte huset. Det kändes som ett helt onödigt avsnitt i filmen.

Mycket bra skådespeleri, där speciellt den unga pojken gör en riktigt bra insats. Filmen kanske inte riktigt når upp till en 4-a i betyg, men som rysarfilm är den värd en klar 4-a. Så därför får betyget bli en 4-a till filmen.

leslie

Det känns lite som om jag ger en fyra just för att just den här typen av skräck/rysare inte är så vanliga att se på bio. Dvs. utan tre ton blod, splash eller upprepade skrämseleffekter helt utan överraskningar. Håller dock med om scenerna med mediet kunde tagits bort - suck, litade inte manusförfattaren på sitt eget material? Lite övertydligt slut, kanske för att förtydliga den förvirrande vändningen när det kommer fram om vad som verkligen har hänt?

jezzie86

Här har vi en skräckfilm av det mer klassiska slaget, alltså inte så mycket blod och äckelpäckel i denna. Den är mycket snyggt gjord i sitt foto och genom hela filmen byggs en obehaglig stämning upp som gör att man nästan sitter och biter på naglarna av spänning. Skräckmomenten är få men när de väl kommer är det med kraft, precis som det ska vara i en bra skräckfilm. Toppen!

Nikita

Den som är på jakt efter skräck lär nog få sitt lystmäte om den ser denna film. Jag blev ganska skakis själv.

Men det finns en del i filmen som jag ogillar; t. ex. så tycker jag nog att den tappar lite mot slutet, och just slutet är inte det bästa. Sen så tycker jag också att vissa saker inte riktigt förklaras.

Ett mästerverk. Man nästan grät.

En otroligt bra historia men inte så läskig. Men så bra handling som filmen har gör varenda kotte därute i världen berörd.

KarinLovisa

ett väldigt bra slut, men en väldigt lång transportsträcka dit.

Elemental

The Orphanage har fått mycket positiva recensioner runt om i världen och jag är beredd att hålla med. Skådespelarna är riktigt duktiga och lever sig in rollerna väl, jag tänker speciellt på Simón. Filmen har en välskriven story och är riktigt snyggt filmad. Istället för upprepade skrämselscener byggs den väldigt professionellt upp av kuslig stämning och spelar mycket på det psykologiska. Filmen är sannerligen spännande och känns som en frisk fläkt bland de moderna skräckisarna, dessutom slutar den på ett sätt man inte är beredd på.

Att leka kurragömma betyder inte längre det vi är vana vid. Hur kan ett barn försvinna spårlöst? Varför är barnhemmet hemsökt? Och är verkligen Simóns nyfunna kamrater endast låtsasvänner?

Christiian2

riktigt bra film, sällan man ser så bra skräckfilmer och den var spännande och underhållande men samtidigt ganska gripande, slutet höjde filmen till en klar 5a! ett mästerverk enligt mig. sällan de görs så här bra skräckfilmer nu förtiden!

janne lindh

En mycket bra spansk skräckfilm. Välgjord och välspelad. Skönt att nån gång få se vuxna skådespelare i en film i genren och slippa gapiga amerikanska tonåringar.

starchild

Ett visuellt mästerverk i regi av Juan Antonio Bayona. Den är både vacker och riktigt ruggig. Att leka kurragömma får en helt annan innebörd. Vem gömmer sig egentligen?

Biopremiär: 2008-07-25