Nyckeln till frihet

4,5

Handling: Andy Dufresne (Tim Robbins), är en tystlåten ambitiös man långt kommen i en lysande karriär. Dessvärre är hans förhållande med frun långt i från lyckligt – hon vill skilja sig samt har inlett ett förhållande med en annan. När frun och hennes älskare brutalt skjuts ihjäl åtalas Andy och fälls för morden. Straffet blir två livstider på Shawshank, ett av de värsta fängelserna i USA. I fängelset möts han av den hårda fängelsechefen, Mr Hadley, som styr fängelset med järnhand och mycket övervåld och som i egenskap av sin position misshandlar det mesta som kommer i hans väg. Efter ett tag får Andy reda på att en nyanländ fånge kan hjälpa honom att få målet omprövat.

År: 1994

David Proval
Joseph Ragno

Copyright Warner Bros.

dumskallen

Man kan verkligen förstå att detta mästerverk alltid ligger i topp på alla listor över tidernas bästa filmer. För den är VERKLIGEN riktigt riktigt bra!

Är det någon som kan berätta en historia så är det Stephen King (när han håller sig till verklighetstrogna historier och inte sånt där övernaturligt hokuspokus som annars är hans signum), detta är en underbar historia om en man som mot sitt nekande döms till livstid och försöker klara sig med både livet och förståndet i behåll under alla långa år i fängelse.

Trovärdiga och minnesvärda karaktärer, en intelligent handling med ett par smarta vändningar, eliten av skådespelare och ett helt fantastiskt foto.

En riktigt gripande sekvens är när gamle Brooks, som levt hela sitt vuxna liv inom fängelsets murar, mot sin vilja släpps ut i friheten och skriver ett brev till sina kamrater om det hårda livet utanför. Det var nästan så jag började grina...

djerryg

En av mina absoluta favoritfilmer som innehåller allt positivt, en grymt bra story, bra skådespelare och bra budskap som får att bli alldeles hypnotiserad. Var lite skeptisk till en början med tanke på förväntningarna innan men sen blev man lika fast som en fästing.

Det här är en av de bästa filmerna jag har sett alla kategorier. Såväl Morgan Freeman som Tim Robbins är enastående i huvudrollerna. Filmen handlar om vänskap och har en charm som få där musiken, filmningen och historien vävs samman till ett gripande, sorgligt och glädjefyllt mästerverk. Utan tvekan ett måste för alla filmälskare.

andy1973

Det är helt klart den bästa filmen genom tiderna. Jag sitter som förstenad varje gång jag ser den.

Raggaremil

Helt klart en femma! En mycket bra film som kan ses flera gånger om!

Gemma68

Det finns flera orsaker till att denna film toppar IMDB-Top250-lista. Två av dem är Tim Robbins och Morgan Freeman.

Sprall-Sven

Så otroligt genomtänkt!

Hiddenman

Den här filmen var riktigt bra men det fattas ändå för att det ska bli en femma.

tuffa tjejen

Världens bästa film från början till slut!!

IWantItThatWay

Wow, vilken film! Historien är så fin och rörande och det är verkligen en film utöver det vanliga. Mycket mycket starka skådespelarinsatser. MYCKET stark 4:a!