Matrix Reloaded

Handling: Neo uppskattar att han har ungefär 72 timmar på sig att förstöra de 250 000 destruktiva sonder han vet är utskickade. Han måste under tiden också bestämma sig för hur han ska rädda Trinity från det mörka öde han drömmer att hon ska drabbas av...

År: 2003

Monica Bellucci
Lambert Wilson
Harold Perrineau
Collin Chou

Inte lika intressant eller häpnadsväckande som sin föregångare. Filmen tappar lite på alla plan, visst är det snygg och tunga scener men det kan inte väga upp förlusten av intresse i manuset. Allt känns inte lika detalj rikt längre, tyckte dem väl kunde krympt ihop triologin till två rullar. Men ändå något underhållande, stark tvåa.

Raffset

Efter att ha sett dundersuccen Matrix förväntar man sig åtminstone en gnutta av stilsäkerheten och magin från ettan, men vi välkomnas in i den andra delen, rakt från cyberspace - till grottbjörnens folk. Halvnakna, Barfota barbarer (?) som dansar till trummor och har djuriskt sex i grottornas hålrum. Det är inte vad jag förväntade mig av Matrix Reloaded. Men små felsteg kan förlåtas, kanske blir rullen bättre. Vi kommer ut ur grottorna och möter långa slagsmålscener med taskiga animationer (varför envisas dom??) till hoppande på bilar och grädden sätter sig i halsstrupen och jag spyr. Är detta verkligen det bästa de kunde åstadkomma? Är det en siencefiction rulle eller en porrfilm? En total flopp är det iallafall. Med bävan ska jag nu se den tredje filmen, som (tack o lov) iallafall sägs vara bättre. Vi får väl se.. Det är med ett kluvet hjärta jag snällt ger Matrix Reloaded Godkänt.

filmernas härskare

Det som gjorde första delen så originellt och storslaget var att man dolde mycket av hela spektaklet, ingen fick bevittna den verkliga världen Zion eller fick veta något mer om Matrix-universumet.
Den här andra delen visar oturligt nog för mycket av det goda.

Först får publiken äntligen beskåda Zion, vilket kanske inte var väluttänkt, men man blir nyfiken. Vad får vi? En animalisk värld och några stridsrobotar. Grottor och fula kläder. Var mystika Zion en outvecklad värld utan något att komma med?
Det kändes oacceptabelt, men fick nöja mig med det.

Tyvärr blev resten av filmen otroligt rörigt och effekterna gjorde att jag för ett ögonblick trodde att jag satt och spelade ett matrix-spel på min kära Playstation 2. Taskigt att det blev som det blev, men lite underhållning fick man.

Hur blev tredje delen då? Ja, det får ni se själva...

Även om jag inte tyckte att den första filmen var så speciell var denna sämre. Det händer ju egentligen ingenting. Är detta bara en transportsträcka till den tredje filmen?
Slagsmålsscenerna var det enda bra.

Det går att ha sett ettan utan att behöva se denna. Den är bra, men bara man har sett ettan som sagt.

Cammie

Fruktansvärt löjlig uppföljare med stela och skrattretande repliker. Nej tack.

Efter suveräna Matrix så var denna den största besvikelsen någonsin. Bytte de manusförfattare måhända.

Inte alls särskilt imponerande, och långt ifrån samma klass som föregångaren.

Halvflummig film med en mindre imponerande story.

Tvåa, inte mer.

Frida_OSX

Saknar definitivt dess föregångares finess och klurighet och är mera en film med ren aktion och raka fighting scener. De datagjorda scenerna Blir alldeles för genomskadliga men många scener är mycket snygga och välgjorda. Filmen byggs dock upp och slutet är mycket bra. Hel okej andra matrix film.

jag älskar Keanu Reeves, vilket gör att den höjer sig till en trea. Men egentligen så är det en typisk uppföljare; samma story hela tiden.
Men jag gillade scenen med alla agenter som var samma person (på skolgården, tror jag att det var). Det var överdrivet, men f*n vad jag skrattade åt det :P

Matrix (1999)
Matrix Revolutions (2003)
Matrix Resurrections, The (2021)