Dragonball Evolution

2,0

Handling: En ung pojke kallad Goku försöker hitta alla sju "Dragonballs" före den hemske Piccolo, för att hindra Piccolo från att ta över världen.

År: 2008
Joon Park
Eriko Tamura

Copyright Twentieth Century Fox

Zitrioce

Filmen är nästan knappt godkänd!
Den gick att se men småfånig.

Betyg: -2

Lundsson

den går att se, men e inget dragonball fan o har inte direkt hängt med i spelen heller

Hook

Dragonball catch'em all.

Efter lång väntan och onödigt stor hype så kom Dragonball filmen på bio. Filmen baseras på mangan med samma namn om Goku som slåss för att skydda de sju drak-kloten. Jag hade inga hög förväntningar och det tycker jag att Dragonball lovade. Mycket komedi och fantasy i filmen precis som i mangan, dolt med en apokalyptiskt-räddnings uppdrag så blir alla karaktärer in syltade.

Storyn var helt ok, det hade grund och det är ett barn äventyr för alla åldrar, effekterna var väl ok också men det kändes lite platstigt. James Masters gör rollen som Piccolo på ett både trovärdigt och snyggt sätt, men man bryr sig varken om skurken eller hjälten. Filmen börjar helt enkelt med en kort introduktion som sedan återkommer vid ett flertal tillfällen till. Goku får ingen bakgrund alls precis som resten av gänget, skurken får en gnutta bakgrund och är alldeles för enkel i slut striden.

Det blir ingen spänning i filmen, man vet vad som händer innan smällen kommer och det segar ned filmen till gnutta en och en halv timme. Filmen känns kort och satt på re-play vid flera tillfällen déjà vu anyone. Jag gillar Dragonball men på det sätt de har presenterat den här filmen och storyn så är jag tveksam att folk kommer att uppskatta filmens ursprungsmaterial. Det som gör filmen ett extra plus är dess humor som allafall jag ser det så är Dragonball ingen hårdkokt matrix/die hard rulle utan en science-fiction komedi med lite matrix inlägg.

Story: 2
Regi: 3
Skådespelare: 2+

Helhet: 2

Hanes

Nej nej nej nej nej nej nej nej nej nej. Vad tusan har Hollywood ställt till med. De har tagit min favorit mangaserie och placerat den i helt fel miljö. Jag satt verkligen som ett frågetecken när eftertexterna börjar rulla och undrade vad jag egentligen hade sätt. Dragonball Evolution verkar utspela sig i en amerikansk förort där Goku (utan svens eller sin stav) blir uppfostrad och tränad att slåss av sin "Grandpa Gohan". I skolan (aa ni hörde rätt, Son Goku går i en helt vanlig skola) blir han mobbad av de tuffa killarna som också håller handen på hans favorit tjej Chichi. Samtidigt så har den onde Lord Piccolo slitit sig fri från en 2000-årg begravning (hur förklaras aldrig) och han är ivrig att få tag på alla drakkulor för att erövra världen.

Detta är filmens grundstory, resten får ni se själva.
Jag kunde i alla fall hitta några plussaker från filmen när jag tänker efter:
1. Det är rätt snyggt när eldkloten flyger mellan Piccolo och Goku i deras strid. Och när Piccolo krossar ett hus med sin hand
2. Bulma is HOTT!!
3. Snyggt slut (även om det är så mycket taget från Matrix)
4. Musiken av Brian Tyler är bra

Och nu kommer sakerna på minussidan:
1.Goku saknar sin svans och sin stav
2.Piccolo ser ut som skit
3.De ser ut som bananer när de slåss
4.De flesta CGI-effekter ser ut som att det existerade redan på 80-talet
5.Manusförfattarna har misslyckas totalt med Roshis humor i filmen, men det beror nog också mycket på Chan-Yun Fat som också är otroligt dålig i filmen.
6.Vart är Krillin?
De enda skådespelare som riktigt klarar sig i filmen är egentligen bara Goku, Bulma och kanske lite Lord Piccolo.

Men när jag tänker efter så har jag inte hjärta att gen den här filmen en etta så den får en mycket svag tvåa..

--UPDATE--
Men en saka som fick mig att ändra mig lite när det gäller betyget var när jag såg en intervju med skådespelarna efter att jag sett filmen. Där sa han som spelar Goku att publiken säkert kommer att ha problem med filmen i början eftersom de kommer försöka förknippa den så mycket som möjligt med mangan. "Men det här är inte Dragonball, inte Dragonball Z, det är Dragonball Evolution".

Biopremiär: 2009-04-08