Motstånd

Krig:

Krig:

Handling: Det här är den sanna berättelsen om fyra bröder i Vitryssland och deras kamp mot nazisterna under andra världskriget. Bröderna bygger upp ett flyktingläger i landets djupa skogar och räddar därmed livet på över 1000 flyktingar.

År: 2008

Allan Corduner
Sam Spruell
Mark Margolis

oscarloveamanda

Daniel Craig är för mig en helt okej skådespelare.
Men höjer sig ett snäpp i denna film vilket ger denna film en högre kvalité. Att leda ett hundratal personer ur dessa svåra tider och sen själv överleva. Starkt. Bra känsla i filmen, speciellt relationen mellan han och sin bror Zus.

Kanske skulle ha kunnat gjorts på ett lite bättre sätt.
Menar, märker inte nazisterna att polisstationen helt plötsligt blir okontaktbar och att folk dör omkring skogens trakter? Hallå, wakie wakie.
Men att Zus tar sin grupp med soldater (Bielski Otradia) och hjälper sin bror och hans grupp med judar stärker också filmens känsla.
Början på filmen var dock riktigt trist. Men den får en fyra av mig!

Inte så väldigt intressant tyvärr. Bra skådespelare men ganska lätt glömd.

lindajjj

2-3. Det är ju en väldigt fascinerande och intressant historia, men som film är det inte riktigt lyckat.

oscarloveamanda

Daniel Craig är för mig en helt okej skådespelare.

Kanske skulle ha kunnat gjorts på ett lite bättre sätt.
Början på filmen var dock riktigt trist. Men den får en fyra av mig!

wow vilken film tänkte jag..jag bara längtade till den här filmen och sen jag såg den så vart jag så besviken på den...visst liev och daniel craig spela bra men resten va ju dynga tyckte jag..jag som trodde så mycket om denna film och så vart jag djupt besviken..detta e lätt årets besvikelse..fy alltså

Visst var den på flera sätt ganska omtumlande och hemsk och skådespeleriet från Craig och Schreiber var professionellt, men jag tycker ändå att vissa scener kunde slopats, visst sentimantalt tjafs som inte tillförde något. På det stora hela så var den hyfsat sevärd, men det är inget jag ser om i första taget.

Jaha, och vad var det här då? Tyckte att handlingen verkade tämligen intressant, men nej det blev inte resultatet. Detta var en såndär krigsfilm med lite handling och mycket skjutande, inget för mig.

På det stora en välgjord film där man får följa ett antal judiska flyktingar ledda av bröderna Bielski som tar sin tillflykt till de vitryska skogarna där de bygger upp ett litet samhälle. De har sin frihet, men priset är en ständig hunger och rädsla för att bli upptäckta av tyskar eller vitryska nazisympatisörer. Det som stör mig är att man pratar ryska och varvar det med engelska. Man pratar engelska judarna sinsemellan (istället för Yiddish), men ryska med ryssarna. Ok, jag kan förstå att det hade varit svårt att genomföra filmen om man pratade ett främmande språk (d.v.s. inte engelska) igenom hela filmen, men antingen skulle man prata engelska rakt igenom eller så skulle man ha löpt linan ut, nu blir det bara en aning fånigt när man pratar engelska med brytning sinsemellan. Nåja, ett hyggligt dagsverke, men det griper inte tag i mig nämnvärt, blir lite väl slätstruket.

Biopremiär: 2009-04-24