Dumbo

Handling: Den klassiska sagan om den lille cirkuselefanten Dumbo är Disneys fjärde tecknade långfilm. Dumbo föddes med ett par alldeles för stora öron. För dessa blir han mobbad och utskrattad. Då dyker musen Timothy upp. Han blir Dumbos vän. Timothy fösöker lära Dumbo några cirkuskonster

År: 1941

John McLeish
Tony Neil
Dorothy Scott

kaj08

En fin barnfilm från tiden då Disney verkligen gjorde bra filmer. Filmen är väldigt bra tecknat, och det är fantastiskt att den är gjord redan 1941. Handligen kanske är lite mager och filmen kanske lite för kort. Den tunna handlingen vägs till viss del upp av fina musikavsnitt, där speicellt delen där Dumbo drömmer är läcker.

Flera figurer i filmen är riktigt roliga. Inte bara musen Timothy, utan även fåglarna är småroliga.

En varm film, som även innehåller lite sorgliga delarna på ett fint sätt. Betyget når upp till en 4-a, även om den är lite svag.

Bambi Tjejen

Nja..jag vet inte vad man ska säga.Filmen saknar
mycket äventyr och händelser.För min del är den
lite barnslig,en svag 3:a

En vacker och fin Disney klassiker men alldeles för kort för min del och för lite händelser. Men dock en av dem bästa och sorgligaste ögonblicken i Disneys historia när Dumbo gråter i sin mammas snabel när hon åkt i fängelse, Gråter varje gång.

De gamla klassikerna tycker jag att man uppskattar men ju äldre man blir. Dumbo är en sån film, som får en annan betydelse när man ser den några år senare. Kanske inte bättre men innebörden blir lite anorlunda

kaj08

Det här är en av Disneys klassiker som är svår att inte tycka om. Det går inte låta bli att charmas av den lille elefanten som begåvats med överdimensionerade öron. Själva historien är oerhört basic, men så är den också anpassad för barn. Jag fullständigt älskar hallucinationsscenen som Dumbo får när han druckit spetsat vatten, som är hypnotisk att titta på. En stark trea blir betyget.

Otrolig härlig och gullig film. Får en stark 4:a

en helt underbar disneyfilm som jag totalt underskattat tidigare, men den har ett bra budskap och den är både sorglig och rolig. Den är verkligen värd sin starka fyra då den är en av disneys bästa filmer enligt min mening. Ett litet minus dock för att den var lite väl kort

anddav507

En favorit.
Skickligt animerat, mardrömssekvensen är riktigt snyggt gjord.
Visserligen kan jag hålla med om att det ibland blir lte barnsligt, men samtidigt är det ju det som gör en barnfilm!
Musiken i filmen är enaståendem särsklit "baby mine".
Sorglig emellanåt, men ett riktigt feel-good slut.
En stark fyra, når inte riktigt till toppbetyg då jag känner att filmen är väldigt kort, man hade kunnat vidareutveckla slutet lite grann.

Gud vad man kan gråta till denna film den är såklart jätte bra!!

Filmen är animerad

Dumbo (2019)