Zeitgeist: The Movie

Dokumentär :

Dokumentär :
3,6

Handling: Zeitgeist - the movie är en samhällskritisk amerikansk dokumentärfilm från 2007. Filmen lyfter fram frågan om vem och vad som egentligen styr USA, och i förlängningen hela världen.

Regissör: Peter Joseph
Originaltitel: Zeitgeist: The Movie

Det här är en konspiratorisk dokumentär i tre delar. Provocerande på många sätt och vis, men tappar tyvärr mycket av sitt sting då den är hopplöst ensidig och pinsamt dålig på att lägga fram källor. Den första delen behandlar kristendomen och skrotar den mer eller mindre genom att visa att det bara ligger urgammal astrologi bakom. Den här delen är den mest intressanta och trovärdiga även om det finns stora frågetecken kring var de till exempel har fått informationen om Horus ifrån vars liv framställs som mer eller mindre identiskt med Jesus.

Den andra delen handlar om terrorattentaten den 11 september och försöker bevisa att de i själva verket var iscensatta av USA:s regering. Denna del är antagligen mest underhållande att se på, men också den teori som jag inte köper för fem öre. Konspirationsteoretiker får fritt utrymme att säga precis vad de vill utan att på något sätt få bemötas. Bush hade ett möte med finansiären av attentaten på morgonen den 11 september och Usama bin Ladin har efter dåden vårdats på amerikanskt sjukhus och hej och hå. Krystad, men mysigt paranoid idé.

Den tredje delen är den mest invecklade och handlar om USA:s banker och hur de genom ränta på lån ständigt bygger på befolkningens skuld och på så sätt skapar ett "slaveri". Mycket intressant och tyvärr är jag för oinsatt för att kunna ta någon ställning. Rosetten på dokumentären är chockartad och väcker en del tankar och jag ska inte avslöja det vilket skulle förstöra filmupplevelsen. Men jag kan säga så mycket som att jag tror inte på teorin, utan ser filmen mer som en väckarklocka för att inte naivt sluka allt som vi proppas av från myndigheter och media. Det gäller dock även den här filmen.

martin88

Efter att ha sett denna dokumentären vet jag inte längre vad jag ska tro på. De teorier som presenteras känns väldigt starka. Första delen om religionen var intressant och jag tror det ligger en hel del i det som sägs (har aldrig varit troende, men aldrig hört talas om den här astrologiska teorin).

Andra delen kändes lite svårare att ta till sig. Det är svårt att sålla fakta och se vad som är sant. Kanske är jag för lättpåverkad men jag blev verkligen övertygad om att det är ganska troligt att en hel del av teorin stämmer. Förmodligen är det också mycket som inte stämmer. Oavsett hur väl den stämmer överrens med verkligheten så blev jag väldigt berörd och fångad av denna dokumentären! Hoppas det blir mer debatt i media om den så att man kan reda ut mer tydligt vad som troligtvis är sant och vad som är överdrivet eller lögn!

martin88

Zeitgeist: Addendum (2008)