Tjejen som visste för mycket

Handling: Gloria Mundy arbetar som bibliotekarie. Hon vet inte varför, men olika groteska skurkar försöker döda henne. Problemet är att ingen tror henne - allra minst polisen...

År: 1978
Cooper Huckabee
William Frankfather

Copyright Columbia Pictures

gladatony

Urkul thrillerkomedi där man kastas mellan skratt och spänning. Jag såg den här filmen på bio när den var ny. Det är den enda gång jag har varit med om att en hel biopublik har skrikit rätt ut av skräck (i biblioteks-scenen). En klassiker som inte bör missas!

Lite av en kultrulle. Chevy Chase och Goldie Hawn är ett bra radarpar. Dudley Moores korta gästspel är en riktig höjdare. Filmen tappar en aning mot slutet men har en skön atmosfär rakt igenom.

En av Goldie Hawns bästa filmer. Hon blev den populära "tjejen som.." efter denna mycket underhållande thrillerkomedi. Chevy Chase och Dudley Moore är också strålande. En klassiker!

Film som har det mesta, tillsammans med Silver Streak bästa 70-talskomedin.

Helt okej komedi...får en svag 3:a

Hawn grym i denna skrattkavalkad som tog mig lite på sängen. Roliga detaljer och scener som kommer tillminnas efteråt!

En 4 som film, men en 4+ i sin egen genre.

Taglines: A new comedy-thriller from Paramount for Summer '78 / It's a highly dangerous comedy!! / A new comedy thriller from the creators of "Silver Streak".

En helt underbar modern klassiker m Chase och Hawn i högform tillsammans, perfekt timeade - vilket samspel.
En mycket ovanligt lyckad blandning av de två genrerna komedi och thriller, m en karismatisk och tystlåten albino som en av skurkarna.
Härliga San Francisco-miljöer.
Underbart, om även kort, inhopp av Dudley Moore.
Denna svårfunna film i DVD-hyllorna hamnar då den hittas självklart i DVD-samlingen. Kul och spännande. Av samma gäng som gjorde den mycket också lyckade Chicagoexpressen (Silver Streak).

Trivia: The name of Goldie Hawn's character, Gloria Mundy, is taken from the Latin phrase "Sic transit gloria mundi," which translates as "So passes the glory of the world." / The opera being performed in the climactic scenes is "The Mikado" by Gilbert and Sullivan. / Steve Martin read for the part of Tony (Chase role) but did not get it.

Irwin

En äkta romantiskt historia detta, med allt vad det innebär!
Bra story, bra skådespelare i Chevy Chase och Goldie Hawn, och ett kanon-soundtrack. Helt på sin plats.
Den här ser man gärna med sin närmsta, hemma.

Ah, en underbar film som jag växte upp med. Skönt samspel mellan Goldie och Chevy plus det mysiga San Francisco som skådeplats. För filmälskare.

c00per_91

Bästa "Tjejen som.."