Så vanns vilda västern

Western:

Western:

Handling: Detta är historien om den amerikanska västerns expansion sett genom tre generationers ögon.

TV-serien "Familjen McCahan" bygger löst på samma story. Den ena av endast två filmer som filmades i det då nya 70 mm-cineramaformatet som var svårt att visas på de flesta vanliga biografer.

År: 1962
Eli Wallach
John Wayne
Richard Widmark
Brigid Bazlen

En 2+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Säkert häftig på sin tid i det nya formatet 70-mm-cinerama, och det är många imponerande, hisnande och vackra bilder! Och visst är den påkostad och vimlar av kända skådespelare...
...Men dels är det för tunn och hoppande story. Dels undrar jag varför man satsat på 3-4 regissörer istället för en - en nackdel tycker jag, då det enda logiska _och_ snygga sammanlänkandet mellan de olika historierna är släktskapet mellan huvudpersonerna.
Storyn är bitvis oengagerande och 2,5 timmar blir stundtals segt.

Familjen McCahan är bättre (4/5).

Episkt western-epos, vars rollista är minst sagt imponerande. Själva filmen är självklart bra och välgjord. Jag störs inte av att den är lång, men det känns ändå som att man bara kommer att se den en gång, så betyget blir en trea.

Härligt foto och en episk western med oerhört kompetenta skådisar. Gregory Peck, John Wayne, James Stewart, Henry Fonda, Eli Wallach, Lee van Cleef, Harry Dean Stanton, Richard Widmark,Karl Malden och Lee J.Cobb är en imponerande lista. Men filmen är väldigt lång och en del scener är lite väl utdragna. Långköraren i svensk TV 'Familjen Macahan' bygger löst på den här storyn. 3,5 i betyg.

Filmpunkten-id: 1928