Street Fighter - The Legend of Chun-Li

Handling: Baserat på tv-spelet med samma namn, denna gång följer vi i Chun-Li strävan om att skipa rättvisa, engligt egen mening. Under historiens gång får man träffa alla sorts olika karaktärer från spelet och dess omåttligt många uppföljare.

År: 2009

Josie Ho
Neal McDonough
Robin Shou
Moon Bloodgood

så grym bra film detta va..mycket intressant uppläg i filmen.intressant story om chun li..jag va uppväxt med det här spelet så street fighter har alltid haft en plats i mitthjärta.tycker oxå den grovt underskattade street fighter filmen med van damme e grymt bra även om den har blivit totalt sågad men visst denna film e oxå b-film men vad gör det när man får en riktigt bra kvällsfilm?absolut ingeting..den ska jag nog köpa in på dvd när den kommer på dvd..kul att Michael Clarke Duncan gör en bra roll som balrog och Neal McDonough gör skurken bison till mycket bättre än Raul Julia..Raul Julia spela över till hundra medans mr McDonought spela inte över alls och slutet e mycket coolt..det kanske kommer en tvåa när man har sett slutet..men det ska få lite ris och det e att det e för tvspelfjanteri aktigt i den här men den får för det e en stark fyraoch bland det vassaste som har kommit i år hitils
hamnar så klart i dvdhyllan som chun li sparkar:P

Hook

Gatoslagsmål, med extra hämnd

Spelet street fighter satte Capcom som en stor spelkonssern i början av 90-talet. Med succéen kom en film, som sög. Senare animerade filmer som fortsatte storyn och inte göra om samma misstag. Nu har man gjort det igen, alltså gjort en live action film.

Chun-Li en av dem mest populär kvinnliga karaktärerna från spel serien från en egen film om sitt ursprung och hur allt för just henne blev till att hon började slåss. Man får också möta andra karaktärer såsom Nash, Maya, Gen, Catana, Vega, Belrog och Bison.

Denna gång har man satsat mer på karaktärs storyn och mer på hur alla dessa karaktärer är och hur deras mål är. Även om visa karaktärer får mer screentime än andra så är det väldigt fördelat rakt genom. Storyn är svag på vissa punkter och det märks att ma kortat ned filmen med dialog av Kristin Kreuk när hon fejkat går vilse omkring i Bangkok.

Slagsmålen är mer en rip-off på Romeo Must Die blandat med lite löjliga moves från Dead or Alive- filmen. Visa effekter är häftiga men det mesta känns messigt och förtunnat för en yngre publik. Filmen är självklart riktad till 11-åringar och fans av serien, så för mig känns det mer som en för dummad version av Ong Bak. Efter filmer som Exit Wound och Doom så är det inte konstigt att Andrej Bartkowiak skulle regissera även denna film, det lysser fullt av hans kamera arbete och hans snåla erfarenhet av trovärdigt regi arbete och story-berättande.

Street Fighter - The Legend of Chun-Li är en bra film, men det faller på fighterna och far och dotter storyn känns bara som en anledning till att försöka skapa sympati för allt som händer. Vi ser vad som händer vi behöver inte en direktiv som säger, "nu händer det och nu det, titta då! Gråt NU!". Nä det är bättre än 1994s version som mest var en gimmick för att ge fans något att drägla över. Nu känns det bara som att de vill fira något som varit dött som senaste 10 åren.

Story: 2+
Skådespeleri: 3-
Regi: 2

Helhet: 3-

rivulet

underhållande på sina ställen, och faktiskt rätt coolt foto här och där, mens toryn känns svag oh itne särskillt engagerande. vilket iofs kanske inte är meningen heller, då filmen är baserad på karaktärer ur spelet, men känns ändå som att försöket att skildra chun-lis liv och väg till street fighter i the web inte riktigt lyckas.

Filmpunkten-id: 19353