Strangers, The

Handling: Kristen och James har precis anlänt till sitt ensliga semesterhus. Mitt i natten väcks de av en knackning på dörren och tre maskerade främlingar börjar terrorisera dem.

År: 2008
Glenn Howerton
Peter Clayton-Luce
Gemma Ward
Kip Weeks

Stor besvikelse! Den är egentligen ytterst obehaglig, allt förvaltas snyggt men tyvärr är det alldeles för förbannat korkat hur paret beter sig. Känns också som en kopia av två andra filmer som är ganska nya och som dessutom var bättre. Trots att den har sina klara skräckmoment så får den faktiskt bara en stark tvåa. Och det känns tråkigt att sätta ett sånt betyg på en film jag hoppades skulle vara en av förra årets bästa skräckisar.

Det var ungefär i femtonårsåldern som jag började se skräckfilmer på löpande band, och numera har jag hunnit se en hel del. Med tiden har det blivit knepigt att hitta filmer som verkligen är skrämmande - många aktuella skräckfilmer satsar mer på perversioner och splatter än på psykologisk, hårresande skräck. Just därför kom The Strangers som en positiv överraskning - den här filmen skrämde fullständigt skiten ur mig. Dels beror detta på filmens isolerade miljö, och dels på de djävulskt otäcka masker som bärs av förövarna. Framför allt Dollface gjorde mig helt hysterisk.

Den paralyserande känslan förlorar tyvärr effekt så smått då man som tittare får tydligare glimtar av inkräktarna. Sanningen är ju den att det som manifesteras på bild aldrig blir riktigt lika skrämmande som det vi totar ihop i fantasin. Detta är dock en fruktansvärt spännande och otäck film, även efter flera tittar. Intressant hur tittaren, även efter att främlingarna har tagit av sina masker, aldrig får en ordentlig titt på deras ansikten.
"Why are you doing this to us?"
"Because you were home."

Milla86

Filmen kändes ganska kort. Skräckfilm som skrämde mig, men egentligen känns ganska meningslös.

Som i de flesta skräckfilmer sitter man i tv-soffan och undrar: Varför gjorde hon så och Titta bakom dig!

den här filmen gick fort men det hände liksom saker hela tiden vilket är positivt men slutet var ironiskt får se vad som händer i tvåan.

Elemental

När jag precis hade sett The Strangers så var jag måttligt imponerad. Det kändes som en ganska ordinär skräckfilm som inte hade något speciellt. Men sedan, några dagar efteråt, hade filmen etsat sig fast i huvudet och när jag låg och tänkte på den på kvällarna kände jag mig en smula paranoid.

För The Strangers är en typisk psykologisk rysare. Man känner sig en aning psykad efteråt och man reflekterar över filmen ett bra tag. Men filmen innehåller också flera riktigt härliga skrämselmoment som gör att man lite smått skriker till av chock.

Det står att filmen är verklighetsbaserad men det får man ju såklart ta med en nypa salt. Det går inte riktigt att komma ifrån det faktum att filmen känns ganska orealistisk på sina ställen. Att främlingen ibörjan kan ta sig in helt ljudlöst i huset när alla dörrar är låsta är inte särskilt troligt. Liknande saker händer hela filmen igenom och det känns bara dumt.

Men det är inte många filmer som kan påverka en så mycket efteråt och samtidigt få en att sitta helt spänd så länge. The Strangers är faktiskt inte lik någon annan skräckfilm. Vissa jämför den med den franska rysaren Them. The Strangers känns dock bättre på exakt alla punkter.

Nefern

Jag väntade mig mer av Liv Tyler än att medverka i något så frustrerande och intetsägande. När filmen var slut satt man bara och mådde dåligt med en massa adrenalin pumpande utan att ha fått någon som helst egentlig story. De visste hur man höll uppe spänningen men överdoserade det fullkomligt. Säkert en trevlig film om man är lagd åt det sadistiska hållet dock!

Svensson09

Bra film,värd att se..

Helt okej rulle för en kväll. Bra spel, foto samt handling. Dock lite för seg och känns som att samma saker upprepas hela tiden.

AggieD

Fy, vad jag blev besviken! Mycket sämre än vad jag förväntat mig! Jag blev inte särkilt skrämd av filmen, visst, den var var rätt så obehaglig men jag har sett värre än så. Slutet var ett av de sämsta sluten jag har sett och jag trodde att filmen skulle vara mycket mer än vad den var. Jag satt bara och väntade på att något skulle hända. Nej, inte alls en bra film. En svag tvåa.

När jag läste om denna film tyckte jag den verkade vara något för mig- för att inte hoppas för mycket så trodde jag ändå att den skulle påminna lite om "Omen" eller "Exorcisten". Men nej, den känslan kom aldrig.
Den var spännande och kuslig stundtals, men där emellan väldigt seg och iomed det var det svårt att hålla intresset uppe.
Blev lite besviken på slutet också- tyckte det var rätt otydligt- med tanke på att detta skulle vara baserat på verkliga händelser.

Filmpunkten-id: 19481

Strangers: Prey at Night, The (2018)