Änglagård

Handling: Änglagård är namnet på det stora hus med tillhörande ägor som plötsligt finner sig utan ägare då Erik Zander (som spelas av Per Oscarsson) dör i början på filmen. Då dom allra flesta tror att det inte finns någon arvtagare till huset så tar dom flesta förgivet att byns storbonde Axel Flogfält (Sven Wollter) ska köpa huset på exekutiv auktion.

Mitt under begravningen så gör emellertid Fanny (Helena Bergström) entré i kyrkan, och det blir också startskottet för en hel del reaktioner från byns fasta invånare som skyr förändringar, och personer som inte håller sig inom byns normer.

Fanny och Zack (Richard Wolff) - filmens huvudpersoner är allt vad invånarna i byn verkligen fasar över och dekadensen förstärks av det faktumet att paret kommer direkt från Berlin där dom precis har lagt ner sin senaste Kabaré, "Carribian by Nights"

År: 1992
Regissör: Colin Nutley
Originaltitel: Änglagård
Alternativ titel:House of Angels (USA)
Alternativ titel:Englegård (Danmark)

Jakob Eklund
Carl-Einar Häckner
Görel Crona

Copyright Memfis Film

Filmen som gjorde Bergström till stjärna över en natt. Bra blandning av komik och dramatik. Väldigt sevärd!

anddav507

Bara det utsökta fotot av Sveriges vackra landksap gör att den får en femma. Att man sedan toppar med detta med fantastisk musik, enastående rollprestationer och ett utsökt manus, ja då blir man tårögd. Jag blir rörd av att Sverige faktiskt kan producera ett och annat mästerverk bland de många svenska kalkonrullarna. Bäst!

C12

Star wars wannabee, där den elake är huvudpersonens pappa.

Mycket bra skildring av hur det kan gå till när en förändring kommer till en mindre by. Stämmer tyvärr ganska bra överens med verkligheten.

Det var inte många skådespelare som jag inte kände igen och överlag höll skådespelet en hög nivå. En av de bästa är Reine Brynolfsson som prästen. Komedi och drama blandas friskt. En solklar 4:a.

Acceptera alla som den dom är!! budskapet är det som gör filmen så speciell

Snark. Lätt glömd. Bortglömd.

Cammie

Oväntat bra om rädslan för det okända och bymentalitet. Stark 3'a.

starchild

En hjärtevarm fabel om udda personligheter som landar i en sömnig byhåla här i Sverige, med bland andra Helena Bergström, Richard Wolff och Sven Wollter. Det blir något av en kulturchock.

sandrixx

Helena Bergström förstör tyvärr..

Änglagård - andra sommaren (1994)
Änglagård - Tredje gången gillt (2010)