Babylon A.D.

2,4

Handling: BABYLON AD utspelar sig på randen av fjärde världskriget och följer legosoldaten Thoorop som tar på sig högriskjobbet att eskortera en rysk kvinna till Kina. Vad han inte har en aning om är att hon bär på en organism som en mystisk grupp vill komma åt med alla medel.

Filmen är baserad på Marice G. Dantes klassiska sci-fi roman Babylon Babies. Spelades delvis in i Sverige vid Riksgränsen.

År: 2008
Regissör: Mathieu Kassovitz
Originaltitel: Babylon A.D.
Alternativ titel:Babylon AD
Ursprungsland: USA, Frankrike
Längd: 01:30, 01:41 (Frankrike)
Vin Diesel
Mark Strong
Jérôme Le Banner

Copyright Nordisk Film

wishmaster73

Ja jag kan inte mer än hålla med Kaj08 om att detta var inte en bra film.
Regissören till Gothika, Mathieu Kassovitz gör här en film som bolaget klippte ner med 70min, orginal filmen är hela 161min lång och får nog mer perspektiv om vad filmen handlar om.Jag fatta själv inget alls om vad detta skulle handla om.
Mathieu Kassovitz själv sa att det klipp som filmen är i nu liknar mest ett dåligt avsnitt av 24.
Det finns 3 olika versioner av filmen 90min,101min och directors cut på 161min.
Vin Diesel hoppade av Hitman för att göra denna.

rednaxela

En väldigt dålig handling samt väldigt dåliga skådespelare gör att denna filmen inte förtjänar mer än en etta.

Regndroppe

Helt ok film.
Lite skumt slut men annars ok film

movie-king

tyckte inte om den men det blir en 2a

En -3 som film, men en 3 i sin egen genre & som underhållning.

Tagline: -

En helt klart cool film fylld av, som alltid då Vin Diesel är inblandad, action. Jag gillar idén i manuset och ni som känner mej vet att jag är en sci-fifantast. Detta är en film som rätt länge låg på 2:a plats på bio-topplistan i USA.
Häftiga miljöer från lite var stans i världen, bl a. tydligen norra Lappland/Abisko som nån skrev i handlingen här ovan. Även om jag inte kan hitta det bekräftat på Trivia på IMDb t ex. så reagerade jag högt för vännerna då vi såg filmen, dvs innan jag läste detta här på FP, med repliken: "Nämen, det är ju Lapporten... va... är det sant... va' coolt!" Sen är ju frågan hur mycket bakgrundsfilm de filmat för sej i Sverige och klippt in med scooterscenen framför (?).
Häftig idé. Annars tycker jag bara slutet blir korthugget (se en möjlig anledning till varför här *).
Cool regi - skulle gärna vilja se Director's Cut *. Jag litar på Kassowitz känsla mer än på 20th Century Fox, särskilt som han jobbat på manuset under hela 5 år.
Bra skådespeleri av Diesel (han fyller exakt den funktion han ska fylla), Charlotte Rampling som översteprästinna och snygga franska Mélanie Thierry som "fraktgodset" Aurora.
Nja, kanske att filmen hamnar i DVD-samlingen för en billig peng - framförallt om regissörens klippning kommer ut (!). Detta kan man klart se om, men vill man fullt ut då så mycket är bortklippt? En del frågor lämnas obesvarade tyvärr.

Trivia: The film is based on a novel, Babylon Babies, by Maurice Georges Dantec. / Vin Diesel dropped out of the lead role of Hitman (2007) to star in this movie. / French actor Vincent Cassel was initially sought to be cast in the lead role. / * The studio apparently cut 70 minutes of Mathieu Kassovitz's original version, against his wishes, to get to a running time of 93 minutes. / Gérard Depardieu is dubbed.

minus pga alla ryckiga scener under varje action scen. Jag fattade ingenting under hela filmen och man får reda på en sak i slutet och det funkar inte för mej, Hade störe förhoppningar men den vara en kludd i universum för mej. En svag tvåa plus för vin diesel för han e snygg

Transporter möter Det femte elementet i en postapokalyptisk framtid. Vin Diesel tampas med taskiga repliker i ett manus som förlitar sig på fånig action. Resan på 1000 mil upplevs som några kilometer och dialogen är stundom plågsamt banal. Det finns med en häftig snöskoterscen som är en njutning att se på, men ack vad vad tramsig den är. Har svårt att se hur det hade kunnat bli substans i det här, även om Mathieu Kassovitz hade fått göra sin oklippta version.

hur kan folk säga att den här e dåligt..den har charm och action och lite framtidspolitk..mycket intressant faktisk

Biopremiär: 2008-09-05
Filmpunkten-id: 19829