Heidi

Handling: En ny version av den klassiska berättelsen om lilla föräldralös Heidi som skickas iväg för att bo hos sin enstöring till farfar i hans stuga högt uppe i de schweiziska alperna. Farfadern är en ogemytlig och barsk gammal gubbe - men han fattar snart tycke för rara lilla Heidi som trivs som fisken i vattnet i sina nya omgivningar. Men Heidis stränga och giriga tant förstör deras lycka när hon plötsligt tar med flickan till Frankfurt för att bli lekkamrat åt en rik familjs rullstolsbundna dotter. Levnadsglada Heidi blåser snart nytt liv i hela huset till stort förtret för den elaka hushållerskan, en riktigt otäck kvinna i svart som styr hushållet med järnhand. Lyckas Heidi ta sig tillbaka till sin farfar och tar han emot henne om hon gör det?

Regissör: Paul Marcus
Originaltitel: Heidi
Ursprungsland: Storbritannien
Emma Bolger
Max von Sydow
Geraldine Chaplin
Diana Rigg
Robert Bathurst

Fina miljöer, fina kläder och fin stämning, men något känns b - ibland som om de dubbas till engelska. En barnfilm jag lånat på lokala kommunbibblan - märkligt att de väljer att inte dubba den till svenska utan har svensk text, min 4-åriga Alva kan inte se denna gulliga och klassiska story.

Den här filmen får totalt en stark 2:a på gränsen till 3, solklar 3a i sin egen genre, filmen saknar inte spänning, storyn är dock lite osannolik vilket i och för sig inte kan skyllas på filmen, mycket vackra miljöer, något ojämn men klart sevärd.

Filmpunkten-id: 19912