Friday the 13th

2,5

Handling: En grupp ungdomar upptäcker ett igenstängt Camp Crystal Lake, där de snart möter Jason Voorhees och hans dödliga avsikter.

År: 2009
Travis Davis

Copyright New Line Cinema

Hook

Magplask i Camp Crystal Lake

En snabbare och mer grym och ännu mer blodigare Jason Voorhees kommer från grabbarna och brudarna bakom "The Texas Chainsaw Massacre" (2003) och "Transformers" (2007).

Allt börjar med en gäng ungdomar går vilse och campar övernatten när en sjö, nära Camp Crystal. Så klart så dröjer det inte länge för än dem träffar Jason Voorhees, en enstörig som hämnas sin döda mor på alla han ser. Några dagar senare så ger sitt ett gäng ut till en stuga det också nära Camp Crystal. En i gänget letar efter sin förfsvunna syster, det sägs att han var i dem här trakterna när hon försvann. Medan andra bara vill njuta av det 'vilda' livet. Snart så går det mer vilt till när dem får besök av Jason, samtidigt så letar brodern efter sin syster.

Filmen har bra karaktärer som förtjänar vad de får. Jason är smartare och mer grym i sin uppdatering. Från skillnad av Rob Zombies Halloween så får vi ingen direkt ursprungs bild av Jason Voorhees begynnelse som dråpare. Vilket för mig kvittar men det känns lite fel val av regissören at ta förgivet att alla vet hur allt började.

Övrigt är det en bra film, förvånad och lätt uppskakade, men nöjd så ser jag efter texterna till ett grymt soundtrack. Musiken har alltid spelat roll i Fredag den 13:e- filmerna och den senaste Jason X hade lite väl udda smak. Men i omstarten så det mer bass vilket får det mer nutid och mer obehagligt. Inledning i filmen är en gnutta seg men rättvis man får inte se så mycket av Jason vilket för mig var positivt. Slutet var en gnutta förutsägbart om man sett tidigare delar, men det är ju en fredag den 13:e film så bli inte för uppspelta. Däremellan så är blodfest, med lik och 8-9 offer som mördas på flera traditionella sett, dem flesta har man redan sett och man tänker ju att det skulle vara lite mer kreativt.

Skådespelarna gör ett bra jobb och Derek Mears är superb som Jason, men ändå med en hållbar mansabel och givna erfarna filmare bakom kameran så känns denna film inte lika genomtänkt som andra, den är bra men det faller mer på att dem har tagit alla 10 Fredag den 13:e-filmerna och slumpmässigt valt ut på vilka sett skall vi döda 13 pers. Det klaffar inte. För att föras samman med en ursprungs historia som är hur förutsebar som helst. Friday the 13th må vara en bra film men det räcker inte att slumpmässigt välja story och miljö för att sen hoppas på det bästa. Sorry Michael

Story: 1+
Skådepelare: 3
Regi: 2+

Helhet: 2+

En -2 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Tillförde _ingenting_ nytt till genren. Bara ett sätt att mjölka skräckkassakon än mer. Och det villar dessutom av rysarklichéer!

Första "Fredag den 13:e" filmen jag ser och jag blev inte positiv. Riktigt dålig film. Den börjar bra, men efter ett tag kommer alla de klassiska skräckfilmsscenariona på rullande band och då skrattar man bara åt allt. Var är det verkliga i filmen som ger kalla kårar??

En -2 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Vad har de gjort med en gammal klassiker. Slutet är det sämsta någonsin. Förstår ingen som helst mening med det förutom att de vill göra fler filmer.
Gör om, gör rätt!

sh0rty

Lika tråkig som resten av alla 2974935 Friday-filmer..

Bilbo_one

Skitkass, precis som alla andra filmer om Jason. Dock en tvåa för några roliga skämt och ett gäng fina pattar

Är ett troget Fredagen-fan, och det här var nog det bästa som har hänt Jason sen New Line tog över, åtminstonde en av de roligare bioupplevelserna på ett tag.

Man har valt att hålla mytologin någorlunda intakt, men Jason är mer disciplinerad och mänsklig, om än fortfarande brutal och skrämmande, något jag faktiskt gillade en hel del. Om någon faktiskt valde att gömma sig i skogen i 30 år så måste han ju vara lite finurlig trots allt. Stort plus för Derek Mears.

Huvudrollsinnehavarna håller filmen utan att varken höja den till skyarna eller förstöra upplevelsen, och resten är bara roligt att skratta åt mellan de olika dödsscenerna.

Se den med öppet sinne och en massa popcorn, och förvänta dig inte de gamla filmerna (är det vad du är ute efter så hämta dom bara från filmhyllan!), för även om det här inte alls är den bästa nyinspelningen/rebooten som gjorts så är det ändå en hyfsat underhållande stund. Roligt att se att man äntligen får en ordentlig DVD-utgåva också! den bästa sen del 6 kom

Lundsson

går att se på, ja gillar fredagen den 13e filmerna..
en 3a

Biopremiär: 2009-02-13