2012

Handling: En forskare upptäcker att Solen börjar uppföra sig märkligt när frekvensen och storleken av dess solfacklor växer och effekten börjar visa sig på Jorden. Han förutspår att detta kommer att få katastrofala effekter som når sin höjdpunkt i år 2012. En handlingsplan sätts igång för att rädda den mänskliga rasen samt så många andra växt och djur arter som möjligt. Men en moraliskt vågspel väger in då vilka är det som ska få lov att bli räddade på domedagen? De med pengar eller de med kunskap?

År: 2009

Chin Han
Chiwetel Ejiofor
Oliver Platt
Thomas McCarthy
William James Stiggers Jr.
Henry O
Morgan Lily
Eve Harlow
Osric Chau

Copyright Columbia Pictures

filmernas härskare

När en film om världens undergång inte uppvisar någon som helst skräck, dramatik eller spänning och istället gör parodi av sig själv, har man misslyckats på så många nivåer att det bör vara straffbart. Det mest skrämmande med filmen ifråga är det faktum att filmskapare fortfarande inte lärt sig att fläskiga effekter och en sprickfärdig budget inte kan väga upp hundratals klyschor och genomusel skådespeleri.

Årets sämsta film.

Utan tvekan.

Hanes

Jag tycker faktiskt att filmen i sin helhet var helt okej även om den fortfarande har många fel. Det första felet den har är att den är alldeles för lik Day After Tomorrow: En forskar upptäcker att jorden är dödligt sjuk, förutspår vad som kommer händer och varnar USA's regering, en hemlig plan sätts i action. Men självklart inträffar katastroffen tidigare än väntat. Den ända riktiga skillnaden mellan filmernas handlig så här långt är att regeringen faktiskt har en plan, även om det är en mycket självisk plan.
Det andra felet som filmen har är att den har för många i-sista-sekunden moment, ett exempel som jag verkligen kommer i håg är när en kapten säger "Om vi inte kan starta motorern i tid kommer vi dö (och vi vet att hjältarna befinnersig på skeppet)".
Men som sagt är filmen ändå helt okej som biounderhållning. Den har grymma effekter och ett bra ljud, men ändå ganska slaskiga skådespelare. Så betyget blir en svag trea..

madeleine_g

Nej tack! Jag tycker att den här filmen var alldeles för förutsägbar, satt hela filmen igenom och tänkte "de kommer att klara sig galant i slutet". Jag är dessvärre väldigt svag för end of the world filmer men jag tycker inte att denna var särskilt bra. Den var väldigt ojämn. I vissa stunder hände det så mycket så att man inte alls hängde med medan i andra stunder det inte hände någonting alls.

Så nej jag kan inte ge den här filmen mer än ett godkänt. Effekterna var väldigt bra, de var helt klart värda pengarna, men allt som allt så var filmen inte särskilt bra. Kommer nog inte att se den igen, dvs om den inte går på tv.

Bilbo_one

Ja helt okej var den, men många hade byggt upp den som en måste se typ av film. Det är den inte men ändå helt ok. Ballar ur lite på slutet, men trean ändå klar

För ett så storskaligt apokalyps-drama som detta gör 2012 (2009) ett något märkligt intryck. Det är lätt att urskilja regissören Roland Emmerichs tanke med verket som den ultimata katastroffilmen där vi ser mycket lite av Emmerichs karakteristiska humor som har präglat filmer som Independence Day (1996). Händelseförloppet byggs upp med episka mått och tycks frossa i den ofattbara förödelsen. Här talar vi nämligen inte om eldklot från rymden, telepatiska utomjordingar eller ens tripoder som lurar i jordens innandöme. I 2012 ser tittaren hur jordytan bokstavligen rasar samman under befolkningens fötter och hela städer försvinner i tomma intet med enorm blodspillan som resultat. Byggnader faller som dominobrickor, gatorna spricker och till och med Mount Everest ligger under vatten. Och det är väl lätt att förvänta sig att denna orgie i total förstörelse ska vara spännande, men för mig fungerar det tvärtom. Katastrofen trissas upp i så hög grad att jag vid en punkt under filmens gång helt enkelt resignerar, eftersom det inte tycks finnas någon rimlig möjlighet för karaktärerna att klara sig med livet i behåll. Detta förvandlar hela äventyret, fram till den upplyftande finalen, till en transportsträcka där spänningen är låg. Ett två timmar långt blodbad som varvas med uppenbar karaktärsutveckling är inte särskilt underhållande.

Detta, kombinerat med välbekanta grepp och berättarformer, gör 2012 till en film som både avviker från och följer katastroffilmens vanligaste teman. Det största problemet utgörs som jag ser det av den avtrubbande storyn, men å andra sidan är det svårt att inte häpna över aspekter som foto och kameravinklar som ökar mitt engagemang i en film som jag av och till är nära att ge upp om. Min trea blir något svag.

Jag gillade filmen i en halvtimme. Sedan blev det bara för mycket och blev mer utav en parodi faktiskt.
Slutet är det som gör filmen till en riktig kalkon!

Miss_Archive

Tråkig film :P Specialeffekterna gör att den är värd ett försök, men jag har aldrig vart med som så många klyschor på en och samma gång. Äckelpäckel. Och det är allt jag har att säga.

stilis

2012 handlar om att världen drabbas av en enorm katastrof. En del människor försöker överleva och gör sitt bästa av situationen.

Filmen är väldigt stark, gripande och maffig i stora mått.

Skådespelarna ska man inte klaga på, utan de gör bra rollprestationer.

Det blir en stark 4.

Måste ses!

Är väldigt svag för katastrof filmer och jordens undergång, och vem är bättre för jobbet att ödelägga hela jordklotet än Roland Emmerich som ligger bakom "Independence Day", "Godzilla" och "Day After Tomorrow". Nu är väl inte direkt Rolands filmer mästerverk eller ens riktigt bra filmer men han gör iaf underhållande filmer eller som jag brukar säga så gör han popcorn-underhållning, dvs underhållande filmer som dem flesta kan uppskatta och bara njuta av att se på. 2012 bjuder exakt på det och mer därtill som när man får se hela Kalifornien försvinna ner i jordens inre, en tsunami svepa över Himalaya och hela Hawaii förvandlas till ett lava inferno. Rekommenderar för katastrof fantaster.

Såg den på bio och gillade effekterna!

Biopremiär: 2009-11-13
Filmpunkten-id: 20169