Knowing

Handling: En grundskollärare öppnar en gammal kapsel med teckningar över hur barnen på skolan för 50 år sedan trodde att framtiden skulle se ut. Han upptäcker att en av bilderna verkar innehålla skrämmande förutsägelser om olyckor och naturkatastrofer.

År: 2009
Danielle Carter
Lara Robinson

Copyright Nordisk Film

Ninnie

En regissör med en stor pengakassa som försöker få med alldeles för mycket. Ingen tid har getts till själva storyn som är löjligt hoptryckt och otroligt naiv. Inte trovärdig på något sätt.
Tyvärr är det inget höjdarjobb av skådespelarna heller. Det enda denna film har är som sagt en stor budget.

Det här är en i raden av de senaste årens katastroffilmer och den här känns förvånansvärt fräsch. Nicolas Cage har haft svårt att välja bra manus på sistone och äntligen har han lyckats bryta sin dåliga svit. Knowing innehåller flera olika element och blandar Shyamalansk mystikthriller med apokalysm. Faktum är att katastrofscenerna, även om de är ganska få, är de mest rysliga jag har sett på länge. Manus lämnar lite mer att önska på sina ställen, men filmen är mycket bättre än remaken av The Day the Earth Stood Still som är lätt att jämföra med. Stark trea.

madeleine_g

Kanske inte hans roligaste men helt klart sevärd och mycket funderingar får man när man ser den. Vad missar man egentligen om man hela tiden säger nej till saker och ting?

MattiasLulea

Alla måste se den här filmen! Den bästa filmen som finns angående världens undergång.

Zuko

Jag tycker att filmen var bra! storyn var bra för början till mitten men dock på slutet så tappade den mig lite. Om slutet hade varit bättre så hade den nog fått en 4 av mig.
Måste även uttrycka att skådespeleriet inte alls var dåligt. Cage gjorde riktigt bra ifrån sig i denna filmen även så gjorde de andra!
så att ge denna filmen en 1:a som jag har sett några har gjort är bara skammfullt.

När jag satt och kolla på den på bio var jag helt begeistrad.. Sen kom slutet och jag blev ganska besviken men tyckte fortfarande den var väldigt bra. Men nu ett tag senare känner jag inte alls likadant. Jag tror de var den mysitska stämmningen och de häftiga effekterna som fick mig på fall. Den får en trea.. för tillfället.

Crille_

Det var längesedan jag såg en film som var så spännande som Knowing.
Lagom blandning av drama, action och mystik gjorde att jag satt helspänd vid tv:n, i väntan på upplösningen, som inte visade sig vara vad jag hade väntat mig.
Och just upplösningen är enligt mig filmens enda svaghet. Det kanske är jag som är tråkig eller gammaldags. Men jag vill alltid att det ska sluta lyckligt, som i de flesta andra filmer, där alla överlever och allt blir bra.
Men Knowing slutade inte som jag hoppats och även om det var ett ganska "lyckligt" slut så är jag inte helt nöjd, och som jag sade tidigare, så är det filmens enda svaghet.

Skådespelarna då;
Nicolas Cage, som är en av mina absoluta favoritskådespelare, levererar precis som alltid. Jag kan inte komma på en film med honom där hans insats är dålig, och samma sak gäller för Knowing.
Jag tycker han passar mycket bra i rollen vilket gör honom trovärdig.
Rose Byrne, som spelar den kvinnliga huvudrollen hade jag inte hört talas om tidigare, men hon gjorde inte mig besviken. Hon kommer inte upp i Cages standard men överlag en mycket bra insats.

Mitt betyg blir en stark 3:a, men som hade kunnat vara en 5:a, om jag fått som jag ville i slutet. Men filmen som helhet är mycket bra och absolut sevärd!

Ja, jag hade inga direkta förväntningar. En flygplanskrasch i filmen var obehagligt välgjord. Cage själv är lite som i ett vakuum. Han ska väl spela så men han känns lite för monoton i huvudrollen. Mest imponerar effekterna och manuset som innehar några originella grepp om domedagen. Mycket stark trea!

lindajjj

Jag gillar sådana här filmer. Undergångsstämning, kusligt och spännande.

Biopremiär: 2009-05-08
Filmpunkten-id: 20334