Slacker Uprising

Dokumentär :

Dokumentär :
2,0

Handling: Filmmaterial från Michael Moores stora turné mellan olika college och andra evenemang som visar det som Moore själv kallar för "födelsen av en ny politisk generation".

År: 2008
Regissör: Michael Moore
Originaltitel: Captain Mike Across America
Alternativ titel:Michael Moore's Uprising
Michael Moore

Det här är Michael Moores nya dokumentär som handlar om hans turné genom USA:s delstater inför presidentvalet 2004 för att få människor att gå ut och rösta och göra det emot George W Bush. Egentligen är det i mångt och mycket en reklamfilm för Michael Moore av Michael Moore, vilket gör att det givetvis blir ensidigt. Dessutom är det väldigt subjektivt precis som i hans tidigare filmer. Republikaner är elaka eller korkade medan demokrater är medmänskliga och genomgoda.

Detta har vi dock lärt oss om Moore sedan tidigare, men ofta har han viktiga poänger med sina filmer och jag har alltid imponerats av denne man, vilket gör filmen sevärd. Älskade dessutom att se honom ge en rejäl känga till media under en presskonferens. I övrigt så går det att ifrågasätta syftet med den här filmen. Moore kämpade enormt för att få folk att rösta emot George W Bush, men vi vet ju alla hur det gick. Slutpunchen i den här filmen blir nästan att trots allt slit för att få ungdomar att gå och rösta och upplysa dem så räcker det inte till. Något mer aktuellt hade varit välkommet för att säga något om dagens presidentkamp. Något mer än ett "...men NU ska det banne mig gå!" sista tio sekunderna.

Filmpunkten-id: 20552