Gomorra

Handling: Makt, pengar & förtryck styr Italiens maffiafäste nummer ett, Neapel, där Camorrans regler och lagar styr invånarnas liv. I filmen följer vi fem livsöden, i och strax utanför Camorrans grupperingar, som flätas samman till en våldsam och skräckinjagande historia om en stad utan hopp, där varken förövare eller offer kommer undan sitt öde.

År: 2008
Maria Nazionale
Salvatore Cantalupo

Copyright NonStop Entertainment

Wookad

Mycket välspelad och realistisk film med parallella handlingar. Dock så är det bara två som intresserar. En film som är kapabel till att nå toppbetyg, men tyvärr stannar vid en trea.

Jag hade höga förväntningar på denna omtalade film om Camorrans verksamhet i Italien.
Nu i efterhand så är jag faktiskt inte helt nöjd.

På plussidan låg självklart den realisktiska känslan.
Man fick en autenstisk bild av hela organisationen helt enkelt.

Några minus är att man redan efter ungefär en timme tappade intresset något. Det kändes som att det fanns några lösa trådar här och var och den blev lätt för långdragen.

En normal trea får "Gomorra". Visst var den bra, men jag skulle inte se om den p.ga. redan nämnda detaljer.

Innan filmen visades var det en 10-minuters frågestund med Roberto Saviano, som skrev boken. Bevakad av sina livvakter berättade han om camorrans makt och inflytande. Saviano är en beundransvärd människa som vågat hänga ut medlemmar i camorran. Genom sin bok har han fått ett pris på sitt huvud och lever idag på hemlig ort med dygnet runt bevakning.

Filmen skildrar vardagen hos camorran och dess omgivning väldigt realistiskt, de okända skådisarna gör bra ifrån sig. Genom hela filmen får man följa ett antal separata karaktärer som på ett eller annat sätt har, eller får kopplingar till camorran.
Det är den unga generationen som rekryteras till många av skitjobben, och den som tänker på att köra sitt eget race får i slutändan stå till svars inför camorran som har sina tentakler överallt. Särskilt de två unga naiva wannabe gangstrarna blir varse om det.

robzol-8

Inte alls vad man förväntat sig. För många parallella handlingar som inte riktigt griper tag i en. En stark tvåa får det nog bli.

Bra, realistisk film om ett angeläget ämne.

heroin

Gripande, snyggt foto, bra skådespelare, bra regisserat och en fruktansvärd men fantastiskt berättad story samt en såklart beundransvärd insats från Saviano att göra boken & filmen Gomorra MEN alldeles för rörig och osammanhängande tyvärr.
Ett betyg som hade kunnat bli så mycket högre.
Dock tycker jag du ska se den, för dåligt är det inte. Skrämmande, oh ja, men inte dåligt.

lindajjj

Fy, vilken obehaglig film. Genialt gjord, den ger en totalt klaustrofobisk känsla, det känns som om man är där, och som att det inte finns någon väg ut ur helvetet. En film man tänker på länge.

Wookad

Nu i efterhand så är jag faktiskt inte helt nöjd.

På plussidan låg självklart den realisktiska känslan.
Man fick en autenstisk bild av hela organisationen helt enkelt.

Biopremiär: 2009-01-09
Filmpunkten-id: 20707