Gran Torino

3,9

Handling: Walt Kowalski är en missbelåten veteran från Koreakriget som bestämmer sig för att omvända sin granne som försökt stjäla hans käraste ägodel - en Gran Torino från 1972.

År: 2008

Brian Howe
Christopher Carley
Austin Douglas Smith

Copyright Sandrew Metronome

Clintan regisserar och spelar med i Gran Torino. Han passar perfekt i rollen som en gammal grinig krigsveteran. Hans fru dör och hela hans familj väntar egentligen bara på att Clintan (Walt Kowalski) också ska kila vidare. Kowalski själv vill mest bli lämnad ifred, dricka sin öl på verandan och putsa på sin klenod 'Gran Torino'. Som gammal veteran från Koreakriget så är Kowalski inte sådär jätteförtjust i asiater eller några andra folkgrupper heller för den delen. Han är väldigt mycket 'old school'. Han blir inte direkt gladare av att hans nya grannar är asiater. Sakta men säkert vinner dock en av grannkillarna Kowalskis tillit, och han inser snart att asiaterna i princip bryr sig mer om honom än hans egen familj. Det är inte det bästa Clintan gjort på senare år då jag nog tycker att mycket av det som hände var ganska förutsägbart. Men som vanligt med hans filmer väcker den en del frågor. Man kan säga vad man vill om Clintan men duktig är han, skådis, regissör, låtskrivare etc,etc. På det stora hela är det en hygglig rulle som jag tycker höjs av Clintans smårasistiska kommentarer och buttra yttre. En stark trea/svag fyra i betyg.

tessan81

"Gran Torino" har svagheter, det är inte en "perfekt" film. Men det hindrar den inte från att vara en underbar filmupplevelse.

Clint Eastwood förnekar sig inte; regissera, producera, spela huvudroll och dessutom sjunga lite filmmusik; det är hans melodi det. Han är hur som helst strålande som Walt Kowalski, även om det i viss mån är en klichéartad karaktärsutveckling vi får se. Kowalski skräder aldrig orden utan säger sitt hjärtas bittra mening utan hänsyn till andra människor. "Gran Torino" är en överraskande och varm historia under djupt tragiska omständigheter. Dock har slutet tyvärr inte samma spänst som filmen i övrigt.

En lite svagare femma, men trots allt en fullpoängare!

Alltid kul att se Clint Eastwoods produktioner. Han passar verkligen som den gamle grinige gubben som säger vad han tycker i vilket läge som helst. Utöver det tycker jag inte att filmen var så speciell faktiskt. Dessutom ett mycket tamt slut.

Filmen berörde verkligen... och vilken avancerad och intressant karaktär Clintan ger sig på åxå!

Drama film "to say at least". Känslosamt laddad men har bara sett den en gång och då på bio, så mer än en trea får den inte förrän jag sett den igen.

Jag gillar clintans buttriga griniga attityd i den här filmen. Den är väldigt kontroversiell i clintans rasistiska attityd. Han är helt orädd och förolämpande hela tiden vilket gör filmen väldigt rolig. Dramatiken är väldigt bra. Början av filmen var lite seg men behaglig och man undrade om det skulle bli bättre. Sen mot slutet blev det väldigt intressant och man satt som klistrad vid tvn. Jättebra film!! Kommer se den igen...

Ja, det är förbaskat bra helt enkelt. Clintan imponerar enormt ännu en gång. Helt klart en av vår tids största filmskapare. Urstark fyra!

korp72

Underbar film med Clintan! Som ett vin blir han bara bättre med åren.

ronnbackmeisterJR

Clintan levererar ju igen.. Filmen är bra och skådisarna passande. Clintan själv sätter sig i guldsitsen och spelar en karaktär som passar som handsken. Handlingen är ganska annorlunda o inte riktigt vad jag förväntade mig. Den var underhållande och stilfullt gjord.

Biopremiär: 2009-03-20
Filmpunkten-id: 20713