Flickan som lekte med elden

Handling: Lisbeth Salander återkommer till Sverige efter en längre tids vistelse utomlands. Tack vare finansmannen Wennerströms pengar har hon det bättre ställt än någonsin, men hon återvänder till ett Stockholm där hon inte längre har familj eller vänner. Lisbeth är helt ensam i världen. En rad dramatiska händelser inträffar som får Lisbeths mörka förflutna att göra sig påmint, och när hon dras in i en mördarjakt där hon själv är villebråd bestämmer hon sig för att göra upp med det förgångna en gång för alla. Hon ska straffa dem som förtjänar att straffas.

Samtidigt har Mikael Blomkvist på Millennium fått korn på hett nyhetsstoff. Journalisten Dag Svensson och hans sambo Mia Bergman kan visa avslöjande fakta om en omfattande sexhandel mellan Östeuropa och Sverige. Många av de personer som utpekas i traffickinghärvan har högt uppsatta positioner i samhället.

När Dag och Mia blir brutalt mördade och misstankarna riktas mot Salander bestämmer sig Mikael Blomkvist för att driva sin egen utredning. Han upptäcker snart ett samband mellan morden och traffickingtemat. Den fruktade Zala, vars namn ständigt förekommer i utredningen, visar sig dessutom ha kopplingar till en viss Lisbeth Salander. Det är dags för Blomkvist och Salander att mötas igen.

År: 2009
Regissör: Daniel Alfredson
Originaltitel: Flickan som lekte med elden
Alternativ titel:The Girl Who Played with Fire (int. titel)
Ursprungsland: Sverige, Danmark, Tyskland

Reuben Sallmander
Jennie Silfverhjelm

Copyright Nordisk Film

lindajjj

Tyvärr... en mycket svag trea. Till skillnad från ettan, som får en stark fyra. Vad trist! När det nu fanns ett spännande grundmaterial. Vad fan är det för fel på svenska regissörer? Varför är danska regissörer tusen gånger bättre? Varför är låter svenska skådespelare som om de är med i en gammal journalfilm? Varför tilläts Noomi Rapace pluta med läpparna och stirra fånigt så stor del av tiden? Det är nästan så man längtar efter en amerikansk remake.

Evenstar_92

Jag får hålla med tidigare talare om att den här var sämre än Män som hatar kvinnor.
Det finns ställen då och då i filmen då dialogerna är så onödiga, bara ett massa svammel.
Filmen är på tok för lång och utdragen för att det ska kunna bli spännande, enligt mig.
Jag har inte läst boken, men jag skulle tippa på att den är mycket bättre.
Trots att det händer ganska mycket i den här filmen, känns det ändå som att det inte hände ett smack.
Jag kan inte sätta fingret på vad det är, men tillexempel Paulo som var med i den här filmen.
Allt han sa kändes så.. det låg inge "tryck" eller känsla bakom hans ord.
Vilket inte bara är han heller, alla kändes så slut på energi i överhuvudtaget.
En trea är den värd, men jag kan inte ge den högre en så.

förstår inte hur den har kunnat få så låga betyg!! Den här var ju helt underbar! Inte lika bra som den första, kanske, men ändå klart värd sin fyra! kanske är det för att man hade lite högre förväntningar på denna än vad man hade på den första. Men som sagt, en mycket, mycket bra film!!

Nikita

Ungefär lika bra som sin föregångare.

Den här filmen var lite långsammare i sin handling och lite segare än ettan. Det var mest känslan på Lisbeths och Blomqvists tidigare relation som fick mig att se vidare. Sen var det ju intressant att dom hade infört kampaspekter till filmen vilket är ovanlig för svenska filmer. Paulo Roberto och nån rysk hulken. Jag undrade ett tag om jag såg en deckare eller en fightfilm. Den saknade också den romantiska biten som fanns med i ettan. Det var väldigt synd. Slutet var otroligt spännande. Jag ger den här filmen ett starkt godkänt men den kändes som sagt väldigt ofta så trög i sin handling att jag inte kan ge den mer. Hade önskat mer romantik och lite mer action.

Stieg Larsson filmerna är bra för den svenska filmindustrin men tyvärr så blir de bara sämre efter Män som hatar kvinnor

Yasmin

Lika bra som den första. Mer spänning och action i den här filmen.

kaj08

Det är synd att de inte satsade på att göra den här filmen som en biofilm från första början. Konceptet hade hållt för det och tyvärr får vi nu en film med tv-känsla där en hel del skådisar av Beck-kvalitet är med.

Till och från är filmen ändå rätt så spännande och delvis lyckas de få fram samma avskalade råhet som den första filmen hade. Jag är snäll och ger filmen en medel-3-a.

rednaxela

Fortfarande en mycket spännande deckare även om handlingen inte är lika bra som i första filmen.Micke nyquist gör som vanligt en otroligt bra rollprestation likaså noomi rapace och filmen är bitvis spännande men tyvärr så har man även läst boken så att man vet exakt vad som kommer att hända.

Det här är den bästa i triologin, fast så är ju jag inte jätteförtjust i filmerna annars. Men denna var den som var mest spännande och innehöll mest action!

Biopremiär: 2009-09-18
Filmpunkten-id: 20760

Män som hatar kvinnor (2009)
Luftslottet som sprängdes (2009)
Girl with the Dragon Tattoo, The (2011)