Final Destination, The

2,2

Handling: Under ett rally så kraschar en bil i 250 km/h in bland publiken och hela stadion rasar samman. Nick ser detta i en vision och han och tolv andra undkommer olyckan, men snart så förföljs dem av döden som är ute efter att fullgöra sitt tänkta verk.

År: 2009
Regissör: David R. Ellis
Originaltitel: The Final Destination
Alternativ titel:The Final Destination 3D (full titel)
Alternativ titel:Final Destination 4 (kronologisk titel/sök titel )
Bobby Campo
Krista Allen
Nick Zano
Richard T. Jones
Billy Slaughter

Copyright AB Svensk Filmindustri

Den här filmen var väldigt bra. Måste säga att katastrofscenen i början känns lite långsökt. Jag tror aldrig en katastrof av den skalan har inträffat på någon bilbana (publiken alltså..). En miss var också att döden skruvade loss bultarna på stängslen här. Döden ska bara ingripa personligen EFTER några som borde dött lyckats överleva. Så när jag såg bultarna skruvas på stängslen rynkade jag pannan och kände att vissa regler bröts. Skådespelarna var väldigt bra och dödsscenerna var påhittiga och kusliga. Måste säga att jag skrattade när nazisten dog. Inte för att jag specifikt hatar nazister (Jag gillar dom inte men det var inte därför jag skrattade). Men för scenen var så komiskt gjord. Han raglade omkring halvful och skulle försöka återskapa någon ku klux klan scen. Bravo redneck. Bravo. Hehe. Det starkaste pluset tycker jag är slutet på filmen. Den här filmen har nog det mest spännande slutet av någon av filmerna.

Det här är den enda Final Destionationfilm där han får en till syn av en katastrof i slutet av filmen också vilket ytterliga höjer spänningen. Slutscenen äger också rum i en biograf vilket säkert kan ha känts lite kusligt att se för dom personerna som faktiskt såg denna film på en bio. Jag älskade slutet! Väldigt läskigt blodigt och som vanligt väldigt orättvis. Det finns ingen rättvisa i dom här filmerna kan man ju lugnt säga. Men om det fanns rättvisa så skulle det väll inte vara skräck? Dock kändes det som dom ändå valde dom mest ologiska ställena för katastroferna. En bilbana (hos publiken då) och en biograf? Men filmen är helt klart sevärd.

the_jobe

Final Destination är en franchise där man vet vad man får. Det är klart att filmerna bara blir dummare och dummare ju fler de blir, men man blir underhållen, och det är väl det som är meningen.

BlackHawk

Såg den inte i 3D men det jag såg var att det var helt klart den sämsta i serien. Dåliga karaktärer och råkiga som fan. Som någon skrev så får man ingen empati för någon utan denna film går ut på att man försökt göra så slafsiga olyckor som möjligt.

movie-king

detta var ju bättre än vad jag trodde!

Hanes

Redan när innan själva filmen börjar så hör man många i publiken skrika till, inte för att de blir skrämda utan för att trailern till den nya Twilight-filmen visas, detta får mig att förstå vilken publik det är som har samlats för att se filmen. Jag såg ingen i publiken som var över 28 säkert. Själva filmen handlar om att en grabb för en uppenbarelse (som vanligt) att en bil kommer att krasha och döda alla som befinner på racerbanan där han och hans vänner också befinner sig. Under ett våldsamt tumult så lyckas han få med sig en liten skara precis innan olyckan händer. Men döden kommer som vanligt inte sluta förän han fullbordat sitt verk.

Jag tycker faktiskt att FD-filmerna är svaga redan från början och den här filmen är inget undantag. Man lär aldrig känna karaktärerna riktigt så man bryr sig inte om om de dör. Det man bryr sig om är hur de dör, för det är ju det som det här filmerna går ut på, att människor dör så slafsligt som möjligt av helt vardagliga saker. I den här filmen så blir det spetsade (riktigt coolt i 3D), brinner ihjäl, sprängda, pressade genom stålstängsel och drunknar i sina egna bilar i en biltvätt.
Musiken av Brian Tyler är ett av de få plusen i filmen tillsammans med crashen i början, sen är det inte mycket man kan hurra för. Stark tvåa..

Biopremiär: 2009-09-25
Filmpunkten-id: 20788

Final Destination (2000)
Final Destination 2 (2003)
Final Destination 3 (2006)
Final Destination 5 (2011)