De bortglömda

Handling: Syskonen Malena och Pablo hittar en gåtfull dagbok som berättar om en serie fruktansvärda mord på ett avlägset hotell för tjugo år sedan. Ju närmare de kommer sanningen på spåren, desto mer börjar det förflutna hemsöka deras värld. När de plötsligt känner igen detaljer från deras egen barndom, förvandlas deras sökande till en flykt för livet. De Bortglömda har inte förlåtit de levande för de fruktansvärda brott de utsattes för. Och nu är de ute efter hämnd.

Regissör: Paco Cabezas
Originaltitel: Aparecidos
Alternativ titel:The Appeared (Internationell titel)
Ursprungsland: Spanien, Argentina, Sverige
Ingår i tema: Spöken

Ruth Diaz
Javier Pereira
Isabela Ritto

Copyright Atlantic Film

En -4 i sin egen genre. Men en stark 3+ som film & som underhållning.

Tagline: -

Alltså jag vill ge denna en fyra och kan inte ge denna film nåt annat än en fyra just för att den objektivt är så jäkla välgjord, på de flesta punkter, i alla fall i sin egen genre. Dock håller jag med Emma84 något - ok, jag medger lite trotsigt att typ 99% av alla skräckfilmer är overkliga - men dels då man under andra halvan börjar förstå saker, t ex. spöken som nyttjar psykokinesi och samtidigt är helt osynliga och får osynliga föremål att åsamka skada på verkliga fysiska ting _i just en annars så verklig "realistisk" story_, som de vill framställa filmen som i första halvan, nja det blir lite för mycket. Trovärdigheten sjunker något, något. Man luras liksom fast på ett osmart sätt, precis som i De misstänkta, där filmmakarna varit för smarta för sig själva och lurat sig själva i grunden för en film, dvs storyn i manuset.
SPOILERVARNING!!
Att man sen kan se en total olikhet i fysiskt utseende i ansiktet på koma-pappa i jämförelse med spök-pappa, blir _inte alls_ trovärdigt, tyvärr. Ni förstår ni som sett filmen.
Sen kan man inte sluta att fundera över varför bara syskonen kan se allting. Räcker blodsband till spöket liksom? Eller är det en magisk dagbok de hittat?
SLUT/SPOILERVARNING!!
Totalbetyget kan dessvärre inte hamna på mer än en stark trea. Men som sagt, allt i övrigt är riktigt snyggt: fantastiskt skådespeleri (!) av båda syskonen och av många övriga i sina mindre roller, snygg twist samt snyggt slut, bra musik och rätt snyggt foto, bra scenografi. Kul att det utspelar sig i Argentina, Sydamerika och inte Spanien, då det är alltför få filmer därifrån i denna genre!
Filmen skulle kunna hamna i filmsamlingen för en billig slant och kan klart ses om, men twisten går ju aldrig att glömma i en sån här film som så klart gör sig bäst första gången!

Trivia: Märk väl att Sverige har varit med och producerat filmen! Exakt hur dock vet nog bara filmbolaget.

Superhärligt obehaglig spansk skräckis. Så här ska det se ut. Jag fick rysningar hur många gånger som helst. Dessutom en bra upplösning. Missa inte!

Minus 3:a. En story som var väldigt bra uppbyggd och spännande men som tyvärr var alldeles för overklig för att vara en mycket bra skräckfilm.
För övrigt mycket bra skådespelare.

Den här är så där mystisk som jag tycker att rysare ska vara. Men vissa stunder känns det som att det går lite till överdrift. Hade gärna sett att de bundit ihop filmen mot slutet lite bättre än de gjorde nu.

janne lindh

Trodde det här var en typisk skräpfilm på rea. Men jag hade helt fel. Den här spansk/argentinska "spökisen" är på gränsen till mästerverk. Mycket spännande, mycket bra scener. Den har till och med ett politiskt budskap om Argentinas tid som diktatur.

En -4 i sin egen genre. Men en stark 3+ som film & som underhållning.

Tagline: -

SPOILERVARNING!!
SLUT/SPOILERVARNING!!

För övrigt mycket bra skådespelare.

PixieSaga

Jäkligt bra film o läskig, slutet var också bra faktiskt.

Filmpunkten-id: 20939