Die Welle

3,6

Handling: En lärare genomför ett kontroversiellt experiment i sin gymnasieklass med syfte att få eleverna att förstå de mörka mekanismerna bakom nazismen och andra totalitära krafter. Men det oskyldiga försöket förvandlas snabbt till en okontrollerbar rörelse och plötsligt tar våldet överhanden. Die Welle bygger på en verklig och omtalad händelse som ägde rum i en skolklass i Kalifornien 1967.

År: 2008
Regissör: Dennis Gansel
Originaltitel: Die Welle
Alternativ titel:The Wave
Ursprungsland: Tyskland
Längd: 01:41, 01:50 (Tyskland)
Jürgen Vogel
Cristina do Rego
Elyas M'Barek

Copyright Atlantic Film AB

Laidan

En mycket spännande och intressant film.
Nu har jag ingen exakt bild av hur den verkliga händelsen gick till, men man fattar ju att dom har speedat upp storyn och antagligen lagt till en hel del händelser.
Men ärligt talat skulle det inte förvåna mig att det skulle kunna gå precis såhär, med ett slut precis som i filmen. Människor kan vara väldigt lättmanipulerade så en man med tillräckligt inflytande skulle nog lyckas genomföra detta även i dagens samhälle. Därför känns detta lite extra spännande och jag blir djupt imponerad av filmen i helhet..
Stark fyra får den från mig.

Savannah

Sorry to ruin the party, men...mja. En film som: 1. vill vara cool, 2. är bitvis intressant, 3. skulle kunna ha blivit en fullpoängare med rätt förutsättningar. Tyvärr brister den alltför mycket i trovärdighet för att jag ska kunna köpa hela kitet. Det verkar fullkomligt osannolikt att en jätteklass bestående av "nutida, misstänksamma, svårköpta, kritiskt tänkande" tyska elever i en jätteklass skulle gå att hjärntvätta på nolltid, typ sekunderna efter att de har sagt att det som hände under andra världskriget aldrig skulle kunna hända igen. Processtänkande och mer bakgrund hade behövts, så är det bara - so amaze me next time, bitte!

Die Welle är en mycket stark och skakande film som växer sig större för varje gång jag ser den. Skådespelarna gör bra insatser, och det är mycket obehagligt att se hur händelseförloppet stegrar sig utom all kontroll. Jag måste trots det erkänna att filmens tidsram känns något krystad - jag har helt enkelt svårt att svälja att allt detta skulle ske på en vecka. Å andra sidan kan man se detta som en poäng i sig. Saker och ting går så illa eftersom det går så fort - det är helt enkelt ingen som hinner stanna upp och fråga sig vad det egentligen är som pågår. Die Welle är en mycket viktig film som förmedlar en insiktsfull lärdom. Att diktaturer och skräckvälden har kunnat resa sig genom historien beror inte på dumhet - det är svårare än man skulle kunna tro att stå fast vid sina principer när en rörelse växer fram och stöttas av en skrämmande stor folkmassa. I och med att så pass många individer följer en ledare/ideologi "minskar" det individuella ansvaret, medan det kollektiva ökar.

Filmen är kort sagt mycket sevärd och välgjord, även om jag hade velat se en snyggare avrundning där tittaren får se efterspelet och konsekvenserna av händelserna som äger rum. Detta är så mycket mer än en vanlig spelfilm, och bör behandlas som sådant. Under filmens gång följer vi några av eleverna i gruppen och deras tankar om vad som äger rum, och samtidigt som de flesta förmodligen kan identifiera sig med Karo (Jennifer Ulrich) hade jag personligen varit mer intresserad av att följa Tim (Frederick Lau). Han tycks identifiera sig så starkt med gruppen som växer fram att jag inte kan låta bli att undra hur han resonerar på ett djupgående plan.

Det ska noteras att filmen har marknadsförts som en verklig historia. Filmen baseras på en roman av Todd Strasser (under pseudonymen Morton Rhue) som säger sig ha utgått från en verklig händelse som ägde rum på en skola i Palo Alto i Kalifornien 1967. Vad som verkligen hände är dock väldigt svårt att få klarhet i, då en rad olika källor motsäger läraren Ron Jones påståenden. Ni kan läsa mer här:

Milla86

Mycket intressant experiment där elever blir hjärntvättade av en karismatisk läraren. Den mest oroväckande personen är Tim. Redan i början känner man att allt inte står rätt till. Han upplevs som labil och tar till sig den nya vågen med stor entusiasm.

Den här filmen ger en helt ny förståelse för hur Tysklands medborgare kunde följa Hitler under andra världskriget, men också om hur sekter kan finnas. Medlemmarna känner samhörighet och tror att deras ideologi är den enda rätta och vill erövra världen med den.

Om jag hade varit historielärare, skulle jag definitivt ha visat den här filmen för mina elever.

kanon bra rulle som förtjänar en femma men...
att det blir så overkligt e att man kan inte bli förvadlad på en vecka..drf får den en stark fyra istället

MaliciousDelight

Den här filmen bär ju på ett väldigt starkt budskap, och jag tycker hela handlingen var väldigt intressant och spännande. Dock så hade jag högre förväntningar, därför får den en trea.

lindajjj

3+. Alltid roligt med filmer som bygger på verkliga händelser.

Jag tyckte den var mycket bra och skrämmande!
Intresant rakt igenom och skådespeleriet gick inte av för hackor. Klart sevärd!

När jag gick i skolan fick vi se en kortfilm om precis samma ämne- och den fångade mig totalt, man fick sig verkligen en tankeställare. Sedan, när jag hörde att denna film skulle komma ut, växte mina förväntningar dag för dag. Skulle den kunna överträffa originalet?
Nja, det är svårt att välja eftersom den ena var så kort och denna var mer påkostad, mer välgjort på ett sätt. Men budskapet är densamma.
Detta är en intressant, tragisk och skrämmande film jag tycker alla samhällsintresserade människor ska se. När man ser den här filmen får man se på hur lätt det är att hamna i ett beteende och tänkande som man aldrig tror skulle hända "just mig".
Men, just eftersom detta också bygger på en verklig händelse i Kalifornien 1967, kan ni ju räkna ut det själva. Att det händer igen. Att det förmodligen pågår liknande saker, i många länder i hela världen, utan att man är medveten om det.
Filmen får en trea, jag hade gärna delat ut högre betyg men jag känner att det där lilla extra, kraftfulla, saknas. Sevärd!

Biopremiär: 2008-12-05
Filmpunkten-id: 20957