State of Play

Handling: En grupp undersökande journalister jobbar tillsammans med en polis för att försöka lösa mordet på en kongressmans älskarinna...

År: 2009
David Harbour
Harry Lennix
Wendy Makkena

Copyright Universal Pictures

Med tanke på hur mycket jag uppskattade Kevin Macdonalds tidigare film, The Last King of Scotland (2006), visade sig State of Play som jag varit intresserad av att se vara en mindre besvikelse. Trots att historien på ytan väcker mitt intresse och den konspiratoriska storyn lätt drar in mig i händelseförloppet måste jag påstå att helhetsintrycket försämras av såväl den något billiga framtoningen med malplacerade komiska element som den frustrerande vaga berättarformen. Det är svårt att peka på exakt vad det beror på, men det faktum att filmen slarvar bort så många pulshöjande ögonblick och försitter upprepade tillfällen att bygga upp stämningen och leda fram till dramatiska avslöjanden gör mig först och främst irriterad. Uppbyggnaden framstår som något improviserad, vilket i längden resulterar i en underväldigande filmupplevelse där mitt personliga engagemang är begränsat. Inte ens filmens score verkar särskilt genomtänkt, och förstärker intrycket av State of Play som en dussinthriller bland många.

Å andra sidan bjuder skådespelare som Russell Crowe, och först och främst Helen Mirren, på mycket dugliga insatser. Mirrens bossiga chefredaktör är i själva verket en njutning att skåda, då rollen balanserar både profit-hunger, angelägenhet om att styra upp en tidning som säljer allt sämre och uppriktig omsorg om sina anställda. Ben Affleck har egentligen aldrig varit någon favorit, men även han gör bättre ifrån sig än väntat. Det är i min mening Rachel McAdams som gör den svagaste insatsen i en roll som kantas av tom melodramatik och irriterande karaktärsdrag. Det är i själva verket i hög grad McAdams som bidrar till att den hoppusslade ploten inte är alldeles logisk, då jag får intrycket att karaktären Della Frye inte tror på ett enda ord hon säger. State of Play utgör god underhållning förutsatt att du inte har för höga krav. Det blir dock inte mer än en tvåa den här gången.

Brita

Spännande rakt igenom. En stark trea.

andor

Normal thriller. Sevärd men inte något extravagant.

Bra story och övertygande spel.
Dock går storyn inte alls särskilt snabbt fram.

martin88

Måste erkänna att jag är svag för den här typen av film. Detta är väl inget banbrytande men spännande manus och bra skådespelare. En hel del vändningar i filmen, kanske för många rentav, gör att intresset hålls uppe. Riktigt bra underhållning, men med lite eftertanke är filmen inte tillräckligt originell för att nå mer än ett godkänt betyg. Dessutom tycker jag att där finns några luckor i filmen som sänker helhetsintrycket en aning.

ronnbackmeisterJR

Lite invecklad och bitvis rörig handling, men riktigt spännande och mkt bra uppbyggnad. Inte så förutsägbar som andra liknande filmer utan spännande från början till slut. Jag gillade denna skarpt, får nog även ta och kolla in miniserien som filmen grundades på... 4/5

Milla86

Riktigt spännande och fängslande inledning. Dramatiken håller i sig genom hela filmen, med en del sega och händelselösa scener emellanåt.

Russell Crowe har verkligen gått in i rollen som journalist med sitt ofriserade hår, lätta övervikt och sunkiga lägenhet. Ben Affleck kommer till sin rätt i den här filmen. Han passar bra som kostymklädd politiker.

Helt klart sevärd film.

Biopremiär: 2009-05-01