Moon

Handling: Sam Bell har varit ensam på månen i tre långa år för att gräva efter en gas som kan lösa energikrisen på Jorden. Isolerad och bestämd följer Sam reglerna utan att fråga och under sin ensamhet så jobbar ha på sitt temperament och reflekterar över sitt förgångna. På fritiden drömmer Sam om att få återvända till Jorden, till sin fru, till sin dotter. Men två veckor innan hans avfärd till Jorden så börjar Sam höra saker och se saker omkring sig. Det visar sig snart att företaget som Sam jobbar hos har egna planer på hans ersättare och snart så måste Sam inse att det liv han hade på Jorden kanske inte är hans längre.

År: 2009
Kevin Spacey
Malcolm Stewart
Benedict Wong

Rymdis

Äntligen en bra science fictionfilm! Därmed är nog sagt!

Zirgo

Moon är filmen som lätt kan skapa två läger av tittare, där den ena kommer att hävda "En oerhört utdragen film utan action." och där den andra kommer att hävda "Intressant och spännande.". Filmen har verkligen bägge dessa delar, och det blir en fråga om man kan hänga med tillräckligt länge för att det ska bli intressant och spännande, men jag har en känsla av att några kommer att ge upp innan det händer.
Filmens uppbyggnad är annars rättså smart och bra filmad! Jag älskar en hel del scener och hur dom har tänkt till lite extra för att få ihop storyn. Där finns vissa missar, som alltid när det gäller filmer i rymden, och det är det där med ljud. DU kan inte HÖRA ljud om du ute i rymden, men i denna filmen är det tydligen inga problem alls. En del filmskapare brukar runda av detta fenomen som något man väljer beroende av känsla och realism. Men jag kan ju vara ärlig och säga att filmen skulle nog vara mer ointressant om man inte hörde ljuden när en tredjedel av filmen är ute på månens yta.
Jag gillar storyn dock, och filmandet. I början kan filmen kännas småseg tills det drar igång och mystiken tätnar. Dock står man inte som ett frågetecken i allt för lång tid.

En svag trea i betyg.

Ajice

Tycker mycket om denna. Det är sant som en vän sa till mig, det här med sci-fi och skräck är ovanligt och när det görs är det inte så värst bra. Visst detta var inte skräck men det var obehagligt på ett sådant plan några gånger i filmen. Fantastiskt!

Delvis spännande, men jag tycker att man borde dragit ut lite mer på spänningen och inte avslöjat hur allt ligger till så tidigt.

Rymdis

Äntligen en bra science fictionfilm! Därmed är nog sagt!

Lite seg inledning annars en ganska bra film, ovanlig handling för å vara sci fi svag 3a

Jag tycker om den här filmen väldigt mycket. Den är både tragikomisk och väldigt rörande. Stämningen är väldigt lugn och längsam så inget för den som vill ha action. Man fattar ganska snabbt hur saker och ting hänger ihop, med det gör inget.

Stämningsfull och intressant film som ställer existensiella frågor. Tyckte den verkade härstamma ifrån filmerna 2001 och Solaris men kändes samtidigt rätt så egen.

Det här är ett science fiction-drama med en lysande Sam Rockwell i huvudrollen. Han är i stort sett med i varenda bildruta från början till slut och det är en stor skam att han inte ens blev nominerad till en Oscar. Filmen har ett långsamt tempo och ett behagligt soundtrack, så paketeringen är riktigt mysig. Även innehållsmässigt är den intressant då den väcker en del tankar kring identitet och vad som skapar den. Finns små logiska missar kring kloningen, men annars tilltalade det här mig skarpt. Utan tvekan en av 2009 års bästa filmer!