Tintins äventyr: Enhörningens hemlighet

Handling: Tintin (Jamie Bell) en ung journalist och detektiv är ute på en loppmarknad i hamnen där ser han ett modellfartyg i 1600-tals stil. Han köper det men blir snart stoppad av en skäggig man som vill köpa det av honom. I samma stund kommer ytterligare en man som vill köpa det. Tintin vägrar sälja fartyget. Detta är inledningen till ett äventyr som leder journalisten ut runt om i världen. En hemlighet som bara en Haddock kan lösa. Baserad på Hergé böcker om Tintin. Filmen bygger på "Krabban med Guldklorna", "Enhörningens Hemlighet" och "Rackham den rödes Skatt".

År: 2011
Cary Elwes

Copyright Sony Pictures

Hook

Minnesvärd animation från barndomen

Året var 1923, artisten och författaren Hergé hade skrivit och ritat en liten deckarserie för barnbilagan i den belgiska tidningen Le XXème. Det var början på 24 album med äventyr om journalisten Tintin. 50 år senare frågar Steven Speilberg, Hergé om att få göra en film baserad på hans böcker. Hergé sa nej. 10983 dog han tyvärr och världen gick vidare. Tills 2009 då Speilberg och Peter Jackson träffades och beslutade sig för att göra en data animerad Tintin med teamet från Avatar.

Jag som många andra har växt upp med Tintin böckerna och som många andra också suttit upp tidigt på söndag morgonen för att se den tecknade serien från 1990. Många tvivel fanns det när jag hörde talas om Speilberg/Jackson projektet. Ett var att det skulle bli för mycket som 'Kunungens Återkomst' eller för lite som i 'Amistad'.

Storyn bygger iallafall på tre böcker; Krabban med Guldklorna, Enhörningens Hemlighet och Rackham den Rödes Skatt. Då man gjort om storyn så är bas-elementen där. Figurerna går inte att ta miste på och animationen är i san Hergé-anda. konstnären själv har en post-mortel cameo i början av filmen som en porträtt målare i Paris.

För alla som läst böckerna, och eftersom det är nästan alla i hela Sverige och Europa. Så tänker jag inte ödla mer dyrbar tid och pixlar att gå in för djupt på handlingen. Men storyn handlar om hur Tintin hittar ett modellfartyg på en marknad och blir förföljd, varna, bestulen, kidnappad och nästa mördad på grund av Enhörningens Hemlighet.

Som sagt är animationen helt perfekt och manuset är skrivet av rena Tintin fans bland annat Edgar Wright (regissören till "Scott Pilgrim vs The World" och "Hot Fuzz"). Men det märks att det är Steven Speilbergs film, för det finns humor och den där äventyrs känslan som man kan bland annat hitta i alla Indiana Jones-filmer.

Skådespeleriet är också bra, med veteranen Andy Serkis med Gollum och Apan Ceaser på merit listan så är han klokren som Kapten Haddock. Jamie Bell (Billy Elliot) gör rollen som Tintin troget och välspelad. Medan Daniel Craig gör rollen som Rackham den Röde (bland annat). Jag såg filmen på original språket och vet inte hur det låter i den svenska översatta versionen. Men eftersom detta är en ny dimension för Tintin karaktären så kändes det inte mer än rätt att se det såsom det var tänkt, på engelska i 3D.

Filmen har stark anknytning till källmaterialet och det märks att alla inblandade är fans av Hergé karaktärer. 3D:n är befintlig men gör inte så stor påverkan det finns visa scener då den känns fram krystad bara för att möjligheten till 3D finns. Dock så chans det inte som en animerad film utan som en live-action film som blev inspelad när Hergé levde och har blivit fin-putsad fram till idag.

Skådespeleri: 4+
Manus: 4
Regi: 4

Helhet: 4

ToxicAvenger

Manusförfattaren tog sig ganska stora friheter och hittade på nya händelser/utesklöt andra, vilket på vissa håll var synd...

Väldigt snygg och spännande film.

En -4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Fantastiska animeringseffekter - vatten ser naturligt ut och HÅR, jag har aldrig sett CGI-hår se så naturligt ut som på riktig spelfilm!
Spännande story helt klart, men 2-3 klyschor gör att jag tycker det är en perfekt familjefilm just. Barn upptäcker ej dessa klyschor, ibland ganska overkliga. Hur bra kan det egentligen gå för hjältar innan de får rejäla bakslag?
Tydlig övergång till nästa filmdel i albumserien, Rackham den rödes skatt, men den görs på ett sånt snyggt och övertygande sätt att man inte störs av det.
Kan nog billigt hamna i filmsamlingen, detta kan man se om en eller ett par gånger.

torulf

Filmen följer andan ur serierna mycket bra, men det har även en djupare botten. Där serierna lockar en att skratta åt Haddoks fylle-upptåg ger filmen en eftertanke åt en man med problem. Animeringarna är otroligt realistiska, detaljrika, och dubbningen är riktigt bra. Det här är en av de bästa animerade filmer jag sett. Jag blir inte förvånad om den kammar hem en Oscar i klassen animerad film - trots att tunga namn står bakom produktionen. Snygga hintar till andra Tintin-böcker (än Enhörningens hemlighet) och andra filmer petar upp den till en femma. Jag hoppas verkligen att de filmatiserar de andra böckerna.

Riktigt bra film. Men som med många andra filmer var 3D-effekterna ganska dåliga och man kunde lika gärna ha sett filmen på vanligt sätt. Man blir sugen på att läsa alla album:)

Biopremiär: 2011-10-28
Filmen är animerad