Ebbe - The Movie

Dokumentär :

Dokumentär :

Handling: Historien om Ebbe Carlsson skildrar Sveriges främsta och mest hänsynslösa sociala klättrare. Ebbe var en fena på att skapa en myt kring sig själv och i en tid som genomsyras av ett skört och korrumperat politiskt system lyckas han nästla sig in i maktens korridorer. När statsminister Olof Palme blev mördad tog Ebbe över spaningsarbetet, helt utan erfarenhet, helt utan relevant utbildning. Med några få år kvar att leva hade Ebbe inget att förlora och han satsade allt. Vem var han, Ebbe Carlsson?

År: 2009
Regissör: Karin af Klintberg Jane Magnusson
Originaltitel: Ebbe - The Movie

Copyright Folkets Bio

tessan81

Vilken märklig historia det är; Ebbe Carlsson-affären. Det är fascinerande och skrämmande på samma gång. "Ebbe - The Movie" berättar i saklig ton, i kronologisk ordning, om den sällsamma historia som är Ebbe Carlssons liv och karriär. Om journalisten som gjorde osannolik politisk karriär till den socialdemokratiska partitoppen som slutade i skandal under Palmeutredningen.

Filmtekniskt ger "Ebbe - The Movie" den typiskt dokumentära känslan med mycket "kollage-klipp" där figurer kommer och går i bilderna, som varvas med soffintervjuer där personer kommenterar händelserna som skildras. Det är underhållande och lättsamt att följa med.

Dokumentären försöker förklara hur det var möjligt att det hände och det är många intressanta människor, som befann sig i Ebbes omedelbara närhet, som uttalar sig. Att Ebbe var en man utöver det vanliga när det gäller målmedvetenhet, social kompetens och manipulativa egenskaper är det inte tu tal om. Men det saknas en dimension. Även om fokus ligger på personen Ebbe, och inte affären i sig, så vore det relevant att titta närmare på vad det var som möjliggjorde hans förehavanden. Dåvarande justitieminister Anna-Greta Leijon skrev under ett rekommendationsbrev som gav Ebbe mandat att ta del av känsliga uppgifter kring PKK-spåret och förklarar det med att hon befann sig i en stressad situation och inte kontrollerade vad hon skrev under. Att tiden i Sverige efter mordet på Palme präglades av panik och kaos är kanske inte konstigt men mycket allvarligt.

På det personliga och känslomässiga planet får vi inte veta särskilt mycket om Ebbe. Vänner i hans närhet vittnar om att han inte hade några känslomässiga/romantiska relationer och att han var ganska olycklig. Att han valde att öppet gå ut och berätta om att han var svårt sjuk i AIDS gjorde honom till någon sorts hjälte trots allt som hade hänt. Ebbes ord om hur han stod ut under tiden efter att skandalen uppdagats och under KU-förhören grep tag i mig. Han visste att hur jävligt det än var då så hade han något mycket värre som väntade.

lindajjj

Otroligt intressant att ta del av denna film. När Ebbe Carlsson-affären höll på som bäst var jag mitt i tonåren och fokuserad på annat, så det var bra att få fylla i den här luckan i allmänbildningen. Som dokumentär är den helt okej, hade kanske varit roligare att se mer intervjuer med Ebbe själv.

Biopremiär: 2009-02-27